In deze uitdagende economische tijd is het belang van een actuele financiële administratie voor flexondernemers nog groter geworden dan in de voorgaande jaren. Waar veel van hen al wekelijks inzicht hebben in hun omzet en marge van de voorgaande week, neemt de behoefte aan meer en snellere informatie alleen maar toe.
Het monitoren van mogelijke omzetdaling en het prognosticeren van eventuele omzetverliezen zijn inmiddels één van de belangrijkste werkzaamheden geworden voor goede besluitvorming in deze onrustige sector. Alleen zo kan je als ondernemer tijdig anticiperen en bijvoorbeeld een goede inschatting maken voor een eventuele NOW-aanvraag.
Cijfers waren al belangrijk
Naast het belang in de huidige economisch periode zijn actuele cijfers ook in rustigere tijden altijd al essentieel geweest. Het helpt je bijvoorbeeld de volgende vragen te beantwoorden:
- Zijn de reserveringen, die in de kostprijs zijn opgenomen, wel toereikend?
- Staan de algemene kosten van mijn uitzendonderneming in verhouding tot de gerealiseerde omzet en marge?
- Is er wel voldoende grip op het ziekteverzuim onder mijn flexkrachten?
Hoe krijg je inzicht in je cijfers?
Om een goed inzicht te krijgen in je financiële positie is het volgende van belang om jezelf vooraf een aantal kritische vragen te stellen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Wisselen de verschillende pakketten (bijvoorbeeld: recruitment- en backofficesoftware) makkelijk data met elkaar uit?
- Zijn de pakketten optimaal ingericht om snel en overzichtelijk benodigde informatie te verzamelen?
- Zijn processen voldoende gestandaardiseerd en geautomatiseerd?
- Sluit de verwerkingsfrequentie van je financiële administraties aan bij de informatiebehoefte en omvang van de onderneming.
- Koppel financiële en niet-financiële informatie aan elkaar in een rapportagetool zoals Power BI.
- Evalueer periodiek de informatiebehoefte en pas deze aan wanneer nodig.
Waarmee cijfers jou concreet helpen
Door op elk moment inzicht te hebben in de juiste financiële gegevens kan je op elk moment je onderneming bijsturen of commerciële kansen benutten. Zo kan je deze informatie bijvoorbeeld in de volgende situaties benutten:
- Je kunt een interessante prospect een concurrerend tarief aanbieden als je weet waar de ruimte in je kostprijs zit.
- Je kunt gedurende het jaar je kostprijs bijstellen als reserveringen niet toereikend zijn en dit bij tarief onderhandelingen met de klant bespreken.
- Door actief op het ziekteverzuim te sturen kan je het verzuimpercentage terugdringen en de uitstroom in de WGA beperken.
- Je wordt niet meer aan het eind van het jaar verrast door te korte of overschotten op reserveringen.