Hans Bossenbroek

Communicatiemedewerker

Data, als één iemand bij Florys er veel mee doet dan is het Wim van der Linden wel. Als BI-consultant maakt hij klanten gelukkig met overzichtelijke rapportages in Power BI. Zelf wordt hij er ook blij van. “Het mooiste is het wanneer een klant enthousiast wordt zodra hij ziet dat de gegevens inzichtelijk zijn gemaakt.”  

Op zijn laptop laat Wim de ene na de andere grafiek en tabel op het scherm zien. Een online dashboard, op maat gemaakt voor de ondernemer. Het is precies dát waar klanten blij van worden. “Zo wordt de grote hoeveelheid data voor hen helder en inzichtelijk”, legt de Sliedrechtse BI-consultant uit. Geen wonder dat al veel klanten enthousiast gebruik maken van de dashboards die Wim voor hen gebouwd heeft. Net als Wim zelf trouwens. 

Hoe het begon

Aan het eind van de vorige eeuw, zeg pakweg 1995, wordt zijn interesse voor data gewekt. Hij is dan in dienst van een fabrikant van koffiezetautomaten. “Daar maakte ik voor het eerst kennis met rapportages. Dit was onderdeel van mijn functie en ik vond het interessant. Zo ben ik er eigenlijk ingerold. Eén van de eerste dingen die ik deed was bijvoorbeeld inzichtelijk maken hoeveel procent van de storingen in een district werd opgelost. De technische staf maakte dan van die gegevens gebruik om beslissingen te nemen.”  

Ruim twintig jaar later doet Wim niet anders. Met recht mag hij zich een specialist noemen. Business Intelligence, kortweg BI genoemd, heeft de toekomst. “Eén van mijn belangrijkste taken is het combineren van verschillende soorten gegevens zodat er nieuwe interessante management-informatie ontstaat. De kunst is om de hoeveelheid informatie terug te brengen tot enkele KPI’s waarop je heel de organisatie kan sturen”. 

Florys helpt Siriz met BI

Een recent voorbeeld heeft Wim snel bij de hand. Voor Siriz, een stichting die vrouwen helpt die onbedoeld zwanger zijn, heeft hij een prachtig dashboard gemaakt. “Siriz gebruikte veel excel-bestanden. Ik heb die gegevens met elkaar verbonden en er interactieve grafieken en tabellen van gemaakt.” Het resultaat is een digitaal dashboard waar belangrijke informatie direct inzichtelijk wordt. Met één muisklik is precies te zien welke hulp op welke locatie is aangeboden. “Kijk, in deze grafiek kan je bijvoorbeeld direct zien dat er in januari 20 keer via Whatsapp, 68 keer via de telefoon en 54 keer via de chat hulp is aangevraagd. En als ik nu op dit landkaartje klik, zie ik precies bij welke locaties dat is geweest.”  

Stichtingen, uitzendbureaus en mkb'ers

Stichtingen, uitzendbureaus, mkb'ers en financiële dienstverleners. Ze maken allemaal gebruik van Wims kennis en kunde. “Klanten beschikken zo over actuele informatie en zijn dagelijks op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Ze kunnen op basis daarvan gefundeerde beslissingen nemen. Ook is het mogelijk om op basis van de data prognoses te maken van de toekomst. Dit wordt steeds belangrijker want regeren is vooruit kijken.”  

De kracht van Florys is dat wij snel kunnen schakelen. In de achterliggende jaren heeft Florys diverse gestandaardiseerde dashboards ontwikkelt. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld de data uit Exact Online snel in een financieel dashboard presenteren. Zo zien klanten direct resultaat en dat spreekt natuurlijk aan. Natuurlijk kunnen we het dashboard volledig aanpassen en afstemmen op de specifieke wensen van de klant. Het dashboard wordt iedere twee uur ververst, dus de cijfers zijn altijd up-to-date"