Tjeerd Putters

Directeur

In dit blog bespreek ik in het kort welke trends momenteel hot zijn in de recruitment branche en welke je écht moet gaan volgen. In dit artikel richt ik mij met name op bedrijven die zich dagelijks bezighouden met de werving van mensen. 

Herken je dat? Je komt terug van een recruitment seminar en je bent helemaal platgegooid met demo’s van de meest fancy softwaretools. De ene imponeert doordat je met je stem kunt solliciteren en de andere tool door te knipperen met je ogen. “Yes, nu heb ik echt iets gaafs te pakken!” Althans, dat denk ik vaak zodra ik weer in de auto zit. Overigens ben ik zeker voorstander van recruitment events. Je steekt er veel van op en hebt weer scherp welke innovaties en ontwikkelingen er binnen je vakgebied spelen. Maar het zijn vaak vooral de ‘goeroes’ die het bij de grotere lijnen houden en de verbinding met de robuuste dagelijkse werkelijkheid van de recruiter onvoldoende kennen. Ik zeg niet dat ik nooit te groot droom, maar deze Alblasserwaarder heeft wel jarenlang mensen bemiddeld en ondertussen veel passie opgebouwd voor recruitment innovatie. Enfin, ter zake! Hieronder beschrijf ik drie belangrijke trends die je écht moet gaan volgen. 

Recruitment Automation 

Recruitment Automation staat voor een aantal dingen, maar in een notendop komt het erop neer dat je met recruitment automation zorgt dat jouw recruiters slimmer en sneller kunnen werken. Saaie, repeterende en tijdrovende taken worden geautomatiseerd met fancy software. Recruitment Automation kun je ook toepassen in andere stadia van het recruitmentproces. Denk aan je vacaturemarketing of het selectieproces. Wat me opviel is dat er jaren over automatisering binnen recruitment gesproken wordt, maar dat er nauwelijks praktische software beschikbaar is. Tot een paar maanden geleden Herefish werd gelanceerd. Eindelijk! Wij werken er inmiddels met veel plezier mee en hebben ons AVG-beleid en de onboarding van nieuwe flexkrachten grotendeels kunnen automatiseren (maar dan ook écht). 

Employer Branding 

Ik ken partijen die de afgelopen jaren veel stappen hebben gezet dankzij techniek, marketing of tooling. Maar wat ze vaak vergeten is het bouwen aan het eigen merk. Vooral nieuwe generaties werkzoekenden zoals de millenials of generatie X-Y-Z, willen een betekenisvolle werkgever. Als jouw merk geen karakter of ziel heeft, dan wordt het moeilijk om mensen te vinden én te binden. Start daarom met een goede beschrijving van je missie en visie en zorg dat je dit goed vertaalt in je marketinguitingen én in het gedrag van je huidige werknemers. Zij zijn immers jouw ambassadeurs.  

Data & Artificial Intelligence 

Best een ingetrapte deur. Iedereen heeft het over data en dat je data moet gebruiken om slimmer en sneller te werven. Zeker waar. Zo kun je met data van je website (lees Google Analytics) slim zien vanuit welke kanalen je vacatures bezocht worden en kun je vervolgens ook doormeten welke wervingskanalen de meeste plaatsingen opleveren. Een trucje dat veel bedrijven al wel kennen en toepassen. Een nieuwe ontwikkeling die ik recent heb gezien is de impact van artificial intelligence en machine learning, toegepast op je eigen database. Vaak een pot met goud die vaak met– zo durf ik wel te stellen – conventionele software als Textkernel of Daxtra worden bewerkt. The next level, dus ook de toekomst, is dat de ontwikkeling van matches in jouw database mogelijk zijn met slimme algoritmes die steeds sneller en beter worden. Binnenkort zullen wij hier vanuit Florys met een concrete oplossing komen.Hier droomt toch iedereen van? 

Dit waren even de drie belangrijkste trends om komende tijd in de gaten te houden. Gebaseerd op Hollandse nuchterheid gecombineerd met een nieuwsgierige drang om steeds slimmer te worden in het wervingsspel. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Stuur me gerust een berichtje als je wilt sparren of tips hebt!