Maartje Slingerland

Medewerker Marketing & Kwaliteit

“Kom eens een keertje langs voor een goede kop koffie.” Die woorden worden dagelijks in de mond genomen, door werknemers van Florys en Intro. Ze zijn dan ook niet gelogen. Die kop koffie bij Florys en Intro kan met recht goed genoemd worden. KoffiePartners, het bedrijf dat sinds 2017 de  espresso’s, cappuccino’s en latte macchiato’s levert, kan hierover alles vertellen. Art van der Jagt, de jubilerende commercieel manager, doet vol enthousiasme zijn verhaal.

KoffiePartners is inmiddels al een goede dertig jaar oud. De onderneming die ooit startte in een garagebox richtte zich aanvankelijk op het leveren van koffie aan horecaondernemingen. Sinds het begin van de jaren 90 heeft zij haar focus verlegd. KoffiePartners voorziet sindsdien met name bedrijven van het onmisbare zwarte goud. Inmiddels niet meer vanuit een garagebox, maar na enkele verhuizingen sinds september in een fonkelnieuw pand langs de A16 bij Zwijndrecht, waar dagelijks 26 koffiemeesters hun werkplek hebben. Het energieneutrale pand kan beter betiteld worden als een ‘Coffee Experience Center.’ Een bezoeker moet bijna een koffiehater te zijn, wil hij bij het binnenstappen geen trek krijgen in een kopje. De opgestelde state of the art machines zijn onderstrepingen van KoffiePartners’ expertise in koffie.

Andere koffie

De missie van Koffiepartners vertoont gelijkenissen met die van Florys: mensen blij maken. “Bij KoffiePartners doen wij wat de klant écht vraagt! Dat wil zeggen: snel, betrouwbaar en voor de lange termijn. Geen loze beloftes, maar gewoon de koffievoorziening bieden waar personeel en klanten blij van worden. Dat motiveert ons! Koffie leveren kan iedereen, goede service bieden is andere koffie. Wij zorgen bijvoorbeeld altijd dat een monteur indien nodig binnen 2 uur bij een koffiemachine is. Op deze wijze maken we onze bedrijfsnaam werkelijkheid. Die zelfde drive om klanten en leveranciers centraal te stellen zie ik terug bij Florys. Het lijkt misschien zo voor de hand liggend, maar dat is het zeker niet.”

Zuivere koffie

De bezoekers van Florys en Intro die de verstandige keuze hebben gemaakt om koffie te bestellen, krijgen een vloeistof gebrouwen van de 100% arabicabonen van het merk Caffè Cento%. Cento betekent in het Italiaans 100 en dat past perfect bij deze koffie. De bonen zijn 100% Arabica, 100% biologisch, 100% fairtrade en 100% duurzaam. Bovendien heeft KoffiePartners een samenwerking met Cordaid en Made Blue. Hierdoor garandeert Caffè Cento% dat voor iedere doos bonen, 1.000 liter schoon drinkwater naar ontwikkelingslanden gaat. Bovendien zijn bijvoorbeeld alle Coffee Fresh espressobonen tenminste UTZ certified, dit houdt in dat de herkomst traceerbaar is en dat de boeren eerlijke prijzen hebben gekregen. Niets is dus afkomstig van partijen waar het geen zuivere koffie is. Zo geven KoffiePartners en Florys blijk van hun maatschappelijke betrokkenheid.

Bakkie troost

Koffie lijkt wellicht een bijzaak, maar het belang van lekkere koffie bij bedrijven is groot. Het is een eerste levensbehoefte te noemen. Op iedere werkplek in Nederland is gratis koffie te krijgen. Werknemers verwachten dit eigenlijk zelfs gewoon. “Hoe mooi is het als je werknemers niet gewoon koffie kunt bieden, maar als je met recht kunt spreken over een goede kop koffie? Uit onderzoeken blijkt dat goede koffie zorgt voor blije mensen. En gelukkig personeel en gelukkige klanten wil toch iedereen?”