Marco Visser

Partner
Florys Financieel & Fiscaal

Ondernemers stellen doelen om verder te komen. Florys draagt graag bij aan het verwezenlijken van die ambities. Hoe? Door mens, werk en organisatie op één lijn te brengen met de strategische keuzes. Marco Visser, directeur van Florys Financieel, legt uit op welke manier dat precies gebeurt.

Florys is een relatief nieuwe naam, maar de bedrijven erachter hebben hun sporen in de branche al lang en breed verdiend. BOP administraties, BOP ICT & Online, Flexoptimalisatie en Draad Juristen waren al langer met elkaar verbonden, maar sinds medio juli wordt de markt gezamenlijk betreden onder de nieuwe naam Florys. “Hier is voor gekozen om het voor klanten overzichtelijker te maken. We hebben al jaren een breed dienstenpakket, maar aan tafel bij organisaties bleef dat in de oude situatie vaak onderbelicht. Het was moeilijk uit te leggen. Dan besprak ik bij iemand een jaarrekening en hoorde bijvoorbeeld dat er arbeidsrechtelijke vraagstukken speelden. ‘Joh, ik ken wel iemand die daar met jou over kan sparren’, riep ik dan. Als er vervolgens iemand langskwam die zich voorstelde als een medewerker van Draad Juristen, zorgde dat in eerste instantie voor wat vraagtekens.” Om die weg te nemen, werden alle bedrijven ondergebracht onder een nieuwe naam. “Florys staat voor ‘tot bloei brengen’. En dat is precies wat wij in onze samenwerking met klanten door onze dienstverlening willen bereiken. Op het moment dat onze bedrijven de krachten nog duidelijker bundelden, stelden wij onszelf verschillende vragen. Wie zijn we? Wat drijft ons? Wat maakt ons uniek? Daar kwam uit naar voren dat ons onderscheidend vermogen hem vooral zit in de ‘drive’ om anderen tot bloei te brengen. Dat doen we door onze klanten te helpen hun drijfveren te ontdekken, talenten te ontwikkelen en ambities waar te maken. Wij doen waar we goed in zijn: onszelf in mensen verplaatsen, mensen verbinden en bovenal mensen verrassen. Dáár komen wij iedere ochtend ons bed voor uit.”

Aanvullen en versterken

Florys kan ook veel voor organisaties betekenen, want de dienstverlening is uitgebreid, veelzijdig en complementair. Als extra wapen beschikt Florys ook nog over de expertise van Intro Personeel. Deze organisatie heeft vestigingen in Alblasserdam, Hardinxveld-Giessendam, Barendrecht, Krimpen aan den IJssel, Groot-Ammers en IJsselstein, maar blijft opereren onder de oude, vertrouwde naam. “Wij zijn in staat om organisaties te helpen met oplossingen die elkaar aanvullen en versterken. Het draait allemaal om mensen, middelen en hoe je die op de juiste manier inzet. Dat proces vinden wij heel interessant. De breedte van onze dienstverlening gaat van het leveren van administratieve, juridische, financiële, fiscale, HR- en IT-ondersteuning door de specialisten van Florys tot aan het aantrekken van medewerkers door Intro Personeel: alles is te vinden onder één dak. Speelt er iets bij een klant, dan kunnen wij heel makkelijk gebruik maken van een collega voor het inwinnen van extra advies. Voor een ondernemer is dat plezierig. Die hoeft namelijk niet met verschillende partijen om tafel, maar bouwt met Florys een intensieve band op. Dat is overzichtelijk, praktisch en makkelijk. Binnen Florys beschikken we allemaal over hetzelfde DNA. Of het nu een jurist of fiscalist is: iedereen heeft hetzelfde doel voor ogen. En dat is om de ondernemer te laten floreren.”

Digitale dossiers

Digitalisering speelt in het werkveld een steeds grotere rol. Ook binnen Florys Financieel zet die ontwikkeling zich door. “Toen wij in november 2015 naar ons nieuwe pand aan de Schapedrift verhuisden, was het intern de ambitie om alle administratie van klanten louter nog digitaal te verstrekken. Die doelstelling is behaald. Een mooi resultaat, want automatisering bespaart klanten veel tijd. Tijd die zij goed kunnen besteden aan waar ze goed in zijn: ondernemen. Florys zorgt voor leesbare periodieke rapportages en prognoses. Het hele proces, van inscannen tot rapport lezen is gedigitaliseerd. Klanten kunnen op ieder moment van de dag hun administratie inleveren en altijd inzien. Op ieder device en overal ter wereld. Dat past bij deze tijd. Klanten hebben 24 uur per dag toegang tot hun digitale dossier. Die enorme papierenstroom van vroeger: daar is iedereen van verlost. Florys voorziet daarmee duidelijk in een behoefte. Digitalisering heeft ook als voordeel dat het, vanwege de inzage te allen tijde, heel makkelijk is om strategisch bij te sturen waar nodig. Wachten tot het jaarresultaat bekend is, is niet nodig.” 

Anticiperen op toekomstwensen

Sowieso merkt Visser dat financiële dienstverlening steeds meer een kwestie van vooruit dan achteruit kijken is. “Met een jaarrekening maak je het verschil niet. Anticiperen op toekomstwensen en weten waar een klant naartoe wil: dat is veel belangrijker. Op welke manier we dat aanvliegen, bepalen we samen met de klant. Wil die zelf de administratie voeren en ons als controleur? Dan is dat met de online mogelijkheden van nu heel eenvoudig te regelen. Geeft iemand liever alles uit handen? Ook dat kan natuurlijk. Binnen het MKB is er vaak maar één medewerker belast met administratieve, financiële zaken. Valt zo iemand tijdelijk weg vanwege bijvoorbeeld ziekte, zwangerschap of vakantie, dan is Florys heel goed in staat om die afwezigheid tijdelijk op te vangen. Omdat alles in de cloud staat, is het voor ons een koud kunstje om die dienstverlening te bieden. Een MKB-bedrijf is in zo’n situatie dus niet ineens onthand, maar merkt qua voortgang van de werkzaamheden niet dat een vaste kracht ontbreekt. En blijkt dat een medewerker om wat voor reden dan ook niet meer terug zal keren bij het bedrijf of langer dan gewenst afwezig is? Dan kunnen wij via Intro Personeel snel en efficiënt op zoek naar een nieuwe medewerker.” Vanuit Florys Financieel is het ook mogelijk om bedrijven op interim-basis te ontzorgen. “Ter ondersteuning wordt dan een medewerker van Florys Financieel tijdelijk bij een bedrijf geplaatst. Bijvoorbeeld om klanten te ontlasten die zo snel groeien dat ze de achterstand niet meer weggewerkt krijgen. Wij bieden dan graag de helpende hand.”

Meer adviseurs dan doeners

Visser benadrukt dat automatisering steeds belangrijker wordt, maar dat hij erin gelooft dat de menselijke maat altijd het verschil zal blijven maken. “Digitalisering gaat hand in hand met persoonlijke benadering. Ondernemers vinden het nog altijd fijn om op gezette tijden met experts te sparren. Binnen Florys zijn we de laatste jaren steeds meer adviseurs dan doeners geworden. Digitalisering doet het statische werk en wij zijn er om door middel van persoonlijke gesprekken en daaruit volgende acties mens, werk en organisatie op één lijn te krijgen.” Florys is vooral actief binnen de Drechtsteden, maar heeft ook klanten buiten de regio. “Wie een scanner heeft en over mail beschikt, kan onze klant zijn. Maar de ambitie van Florys is groot, dus in grenzen wordt toch eigenlijk niet te veel gedacht. De organisatie is nu een klein half jaar onderweg in de nieuwe vorm. Wat is de toekomstvisie van het bedrijf? “De activiteiten die we nu bieden, zullen blijven. Dan gaat het dus met name om diensten op het gebied van financieel, fiscaal, arbeidsrecht, dienstverlening in de flexbranche, bedrijfsprocessen en IT en HR. De komende jaren gaan we op dat laatste gebied ook nog meer inzetten op de advieskant. Die ontwikkeling is nu al gaande. Naast zaken als salarisadministratie, contractbeheer en het vormgeven van personeelsdossiers gaat het dan dus om hoe een werkgever efficiënt met medewerkers aan de slag gaat met het oog op de organisatiedoelen. Florys brengt graag het aanwezige talent in kaart en gaat gezamenlijk op zoek naar dat wat nodig is om een bedrijf nét een stapje verder te brengen.” Florys is van alle markten thuis, zoveel is zeker. “Onze diensten hebben betrekking op wat bij elk bedrijf speelt, maar niet specifiek branchegerelateerd is. Iedereen heeft mensen nodig en de administratie moet op orde zijn. Dat is op zich niet zo moeilijk. Wij denken na over de vraag wat nodig is om een onderneming echt te laten bloeien. Daarmee verplaatsen we ons in de drijfveren van de ondernemer en gaan we dus een stap verder. Een klant zei onlangs een beetje bezwaard: ‘het lijkt net alsof ik alles bij jullie over de schutting gooi’. Wij vinden dat helemaal niet erg. Als het allemaal efficiënt en compleet wordt aangeleverd, zeggen wij: ‘Ga jij lekker ondernemen, dan pakken wij de rest op.’ Ieder zijn vak.”

bron: Drechtsteden Business