Maartje Slingerland

Medewerker Marketing & Kwaliteit

Florys en Intro Personeel hebben hun wortels en oorsprong in de polders van de Alblasserwaard. Zowel de klantenkring als de vestigingen zijn echter niet meer beperkt tot dit gebied. Dat vraagt van de werknemers van Florys dat zij het asfalt op gaan. Dat doet Florys het liefst met voertuigen die bij Florys passen. Autolease Midden Nederland is de naam die hier automatisch met onlosmakelijke band aan verbonden is.

Gas terug

Toen Florys nog klein was, bewogen de werknemers zich over de weg in auto’s die in eigen beheer van Florys waren. De schoen begon echter wat te wringen. Voor 20 auto’s periodiek onderhoud en een bandenwissel inplannen had toch wel wat voeten in de aarde. Het wagenpark vroeg eigenlijk teveel tijd. Daarom ging Florys op zoek naar mogelijkheden om zelf gas terug te nemen op dit gebied en te zoeken naar meer ontzorging en meer service. Ze vond dit, en een stuk meer, bij Autolease Midden Nederland (ALMN).

Ontstaan

In 1986 wordt de basis gelegd van wat ALMN nu is. Leaseauto’s worden in die tijd steeds populairder. Autodealer De Waal uit Tiel besluit op deze trend in te springen en start De Waal Autolease. Het familiebedrijf begint de onderneming rustig aan, maar het krijgt gaandeweg een steeds zelfstandiger karakter. Als een nieuwe generatie De Waals het stuur in handen neemt, vestigt het bedrijf zich in een eigen pand, waar vanaf dan de naam Autolease Midden Nederland op de gevel prijkt. ALMN is sinds die tijd uitgegroeid tot een middelgrote speler in het middensegment van de autoleasemarkt, waarbij zij met name klanten bedient die 5 tot 50 auto’s hebben rijden. Zelf heeft ALMN ongeveer 5.000 personenauto’s en lichte bedrijfswagens van alle merken en types in beheer.

Mensen maken leasing

Waar je bij een autoleasebedrijf wellicht een motto zou zoeken dat een directe link heeft met auto’s, weet ALMN te verrassen. “Mensen maken leasing” luidt het motto namelijk. Arjan van Roon, accountmanager bij ALMN, biedt de nodige toelichting. “We gaan voor een persoonlijke benadering van elke klant. We zijn niet de grootste, dat maakt ons wendbaar en persoonlijk. Daarin onderscheiden wij ons duidelijk van de grote spelers op de leasemarkt, waarbij je je soms een vijfde wiel aan de wagen voelt. Die persoonlijke benadering is iets wat ondernemers die zelf ook niet de grootste zijn waarderen. We kijken met onze klanten mee en nemen zoveel mogelijk werk uit handen, van zowel de wagenparkbeheerder als de bestuurder. De bedoeling is dat een klant alleen bij ons hoeft te zijn en bijvoorbeeld niet ook aparte adresjes heeft voor zijn banden en ruiten.”

Wiel uitvinden

“Die wens om maximaal te ontzorgen hebben wij uitgebouwd. Het is een interessante tijd voor leasemaatschappijen. Wie heeft er niet zijn vragen over onderwerpen als elektrisch rijden, zelfsturende auto’s en maatschappelijke mobiliteitsvraagstukken? Hierin komen wij onze klanten tegemoet door het kennisplatform: De mobiliteit voor morgen, waarop zij specialistische kennis op deze gebieden deelt. Zo hoeft niet iedere klant het wiel opnieuw uit te vinden en zijn wij een maximaal ontzorgende provider van mobiliteit.”

Motor achter succes

“Om precies deze reden hebben wij voor ALMN gekozen”, haakt Tjeerd Putters, die de rol van wagenparkbeheerder bij Florys heeft, in. “Wij hadden altijd het idee dat lease duurder is dan eigen beheer. Maar de ontzorging van ALMN is van zo’n hoog niveau dat de investering echt opweegt tegen wat het ons oplevert. Dat is wat ons betreft echt de motor achter het succes van de samenwerking.” Sander Mijnster, mede-eigenaar van Florys, vult aan: “Wat het ook prettig samenwerken maakt, is dat onze bedrijven op elkaar lijken. We zijn allebei niet de grootste speler, maar hebben een professionele, maar toch persoonlijke insteek. We vinden elkaar in toegankelijkheid, proactiviteit, nuchterheid, snelheid en creativiteit. Dat alles vanuit de gemene deler ‘de mens centraal’.”

Toekomst

Als ondernemer die haar klanten kent, kan ALMN uiteraard ook vertellen wat Florys en Intro kenmerkt. Arjan somt op: “Wij waarderen van hun kant de open communicatie, positiviteit, interesse en oplossingsgerichtheid. Het is voor ons fijn om samen te werken met partijen waarbij de sfeer zo prettig is.” En ook wat de autokeuze betreft weet Arjan Florys te karakteriseren. “Florys heeft twee typen auto’s: voor werknemers die niet zelf het type auto kunnen kiezen hebben ze strakke bakken, de Volkswagen Golf en Seat Ibiza, met een goed imago en representatief uiterlijk. Andere werknemers krijgen wel vrije keuze, in verband met hun functie. Bij hen merk ik dat zij ook de gevolgen voor het milieu nadrukkelijk meewegen. Ze kiezen vaak voor zuinigere auto’s of zelfs elektrische exemplaren. Daarmee laten ze zien ook oog te hebben voor de toekomst. Een toekomst waarin wij onze goede banden met Florys graag in stand houden.”