Akkoord over vroegpensioen voor zware beroepen

November 15, 2024

Op 18 oktober 2024 hebben de vakbonden, werkgevers en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een akkoord bereikt over een nieuwe regeling voor vroegpensioen voor werknemers in zware beroepen. Dit akkoord heeft als doel om werknemers met fysiek en mentaal belastende functies de mogelijkheid te bieden om eerder met pensioen te gaan, terwijl het tegelijkertijd de duurzame inzetbaarheid van deze werknemers bevordert. In dit artikel bespreken we de belangrijkste punten van het akkoord en de gevolgen voor werkgevers. 

 

Inhoud van het akkoord 

Het akkoord introduceert een permanente regeling waarmee werknemers in zware beroepen drie jaar eerder met pensioen kunnen gaan. Deze regeling vervangt de huidige tijdelijke regeling die eind 2025 afloopt. De belangrijkste elementen van het akkoord lichten we hierna toe. 

 

Werknemers in zware beroepen kunnen drie jaar eerder met pensioen gaan. Zij ontvangen een uitkering die vergelijkbaar is met een netto AOW-uitkering, met de mogelijkheid om dit bedrag met maximaal € 3.600 bruto per jaar te verhogen. De regeling is specifiek gericht op werknemers met fysiek en mentaal belastende functies. Werkgevers en vakbonden moeten aan de cao-tafel duidelijke criteria vaststellen voor de functies die in aanmerking komen voor de regeling.  

Naast de vroegpensioenregeling bevat het akkoord maatregelen om de duurzame inzetbaarheid van werknemers te bevorderen. Dit omvat initiatieven zoals het verbeteren van arbeidsomstandigheden, het aanbieden van omscholing en het stimuleren van gezond en veilig werken. Het akkoord voorziet in een proces van jaarlijkse rapportage en monitoring, met driejaarlijkse evaluatiemomenten om de effectiviteit van de regeling te beoordelen en indien nodig bij te sturen. 

 

Gevolgen voor werkgevers 

Het akkoord heeft verschillende gevolgen voor werkgevers, zowel op korte als lange termijn. Werkgevers moeten rekening houden met de kosten van de vroegpensioenregeling. Dit omvat de uitkeringen aan werknemers die eerder met pensioen gaan en eventuele extra kosten voor vervangend personeel. Werkgevers moeten in overleg met vakbonden de arbeidsvoorwaarden aanpassen om de vroegpensioenregeling te implementeren. Dit kan betekenen dat er nieuwe cao-afspraken gemaakt moeten worden. Het akkoord benadrukt het belang van samenwerking tussen werkgevers en vakbonden. Gezamenlijk moeten zij zorgen voor een juiste implementatie van de regeling en het bevorderen van een gezonde en veilige werkomgeving. 

 

Werkgevers worden gestimuleerd om te investeren in de duurzame inzetbaarheid van hun werknemers. Dit kan onder meer door het verbeteren van arbeidsomstandigheden, het aanbieden van trainingen en het bevorderen van een gezonde werk-privébalans. Werkgevers doen er goed aan strategisch te plannen om de continuïteit van hun bedrijfsvoering te waarborgen. Dit omvat het anticiperen op het vertrek van ervaren werknemers en het tijdig opleiden van nieuw personeel.  

 

Conclusie 

Het akkoord over vroegpensioen voor zware beroepen biedt een belangrijke stap vooruit voor werknemers die fysiek en mentaal belastend werk verrichten. Voor werkgevers betekent dit echter ook een aantal uitdagingen en verantwoordelijkheden. Door proactief te investeren in de duurzame inzetbaarheid van werknemers en samen te werken met vakbonden, kunnen werkgevers bijdragen aan een gezonde en productieve werkomgeving. Dit akkoord biedt niet alleen een oplossing voor werknemers met zware beroepen, maar ook een kans voor werkgevers om hun personeelsbeleid te versterken en toekomstbestendig te maken. 


Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met  ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl.  


Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op via onderstaande knop

Contact
August 20, 2025
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over zijn voornemen om sectorale uitzendverboden mogelijk te maken. Dit betekent dat in specifieke sectoren het inzetten van uitzendkrachten verboden kan worden. Het voorstel is onderdeel van bredere plannen om misstanden in de uitzendbranche aan te pakken en de positie van werkenden te versterken. Aanleiding voor een sectoraal uitzendverbod De minister ziet dat in bepaalde sectoren structureel misbruik wordt gemaakt van uitzendconstructies. Denk aan situaties waarin uitzendwerk wordt ingezet om cao-afspraken te omzeilen, arbeidsvoorwaarden te verslechteren of om concurrentie op arbeidskosten te creëren. In zulke gevallen draagt uitzendarbeid, volgens de minister, niet bij aan flexibiliteit of instroom op de arbeidsmarkt, maar juist aan ondermijning van arbeidsverhoudingen. Met een sectoraal uitzendverbod wil de minister ingrijpen als uitzendwerk niet langer een legitiem doel dient. Het gaat dus niet om een algemeen verbod op uitzendarbeid, maar om gerichte maatregelen in sectoren waar structurele misstanden zijn vastgesteld. Praktische vormgeving Het kabinet onderzoekt momenteel hoe een dergelijk verbod juridisch en praktisch vormgegeven kan worden. Daarbij wordt gekeken naar bestaande wetgeving, zoals de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi), en naar de mogelijkheden om via algemene maatregelen van bestuur (AMvB) sectoren aan te wijzen waarin uitzendarbeid verboden wordt. Ook wordt bekeken hoe dit verbod zich verhoudt tot Europese regelgeving en het vrij verkeer van diensten. De minister benadrukt dat het verbod alleen zal gelden in sectoren waar sprake is van aantoonbare misstanden en dat het zorgvuldig zal worden onderbouwd. Gevolgen voor de praktijk Bij de voorbereiding van het uitzendverbod wordt verwacht dat dit middel voor meerdere sectoren ingezet zou kunnen worden. Gedacht wordt daarbij aan de sectoren schoonmaak, vlees, transport en glastuinbouw. Als je actief bent in een sector die mogelijk onder het verbod gaat vallen, kan dit grote gevolgen hebben voor je bedrijfsvoering. Het is belangrijk om nu al alert te zijn op signalen uit de sector en om je dienstverlening zo in te richten dat deze voldoet aan de geldende normen en cao-afspraken. Voor uitzendondernemers in andere sectoren is dit een moment om te laten zien dat uitzendarbeid op een verantwoorde en legitieme manier wordt ingezet. Transparantie, naleving van cao’s en goede arbeidsvoorwaarden zijn daarbij essentieel.  Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .
August 20, 2025
Het kabinet wil kleine en middelgrote werkgevers meer ruimte geven bij de re-integratie van zieke werknemers. Een nieuw wetsvoorstel maakt het mogelijk om na het eerste ziektejaar te stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf (eerste spoor) en de focus volledig te verleggen naar re-integratie bij een andere werkgever (tweede spoor). Recent publiceerde de Raad van State haar advies over dit wetsvoorstel. In dit bericht informeren we je daarover. Hoofdlijnen wetsvoorstel Volgens het wetsvoorstel mogen kleine en middelgrote werkgevers – onder voorwaarden – na het eerste ziektejaar stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf. De re-integratie-inspanningen worden dan volledig gericht op het tweede spoor: passend werk bij een andere werkgever. Dit kan alleen met instemming van de werknemer of met toestemming van het UWV. Als het eerste spoor wordt afgesloten, hoeft de werkgever de functie van de zieke werknemer niet langer beschikbaar te houden. Herstelt de werknemer in het tweede jaar volledig, dan mag hij niet worden ontslagen zolang hij zijn oude werk niet hervat. De werkgever moet dan het volledige loon doorbetalen. Na twee jaar kan de werkgever wel een beroep doen op een nieuwe ontslaggrond. Aanleiding wetsvoorstel Vooral kleine werkgevers ervaren de huidige verplichtingen bij ziekte als zwaar. Twee jaar loondoorbetaling en re-integratieverplichtingen vormen drempels voor het aanbieden van vaste contracten. Door eerder duidelijkheid te geven over het re-integratietraject, kunnen werkgevers sneller schakelen en vacatures invullen. Dit zou de drempel voor het aannemen van personeel moeten verlagen. Kritiek van de Raad van State De Raad van State is kritisch op het wetsvoorstel. De voorgestelde wijziging biedt volgens haar slechts beperkte verlichting. De financiële verplichtingen blijven grotendeels bestaan, en het risico bestaat dat re-integratiekansen van werknemers juist afnemen. Re-integratie in het eerste spoor is namelijk vaak succesvoller dan in het tweede spoor. Ook verwacht de Raad dat het UWV fors meer werk krijgt, terwijl daar nu al grote achterstanden zijn. Gevolgen voor het UWV en de WIA Het UWV moet extra beoordelingen uitvoeren, wat de druk op de organisatie verder vergroot. Tegelijkertijd wordt de toetsing van het eerste spoor bij een WIA-aanvraag beperkt of zelfs overgeslagen. Dit kan leiden tot een hogere instroom in de WIA, zeker als werkgevers en werknemers strategisch omgaan met de nieuwe regels. Nieuwe ontslaggrond en compensatie Het wetsvoorstel introduceert een nieuwe ontslaggrond voor situaties waarin het eerste spoor is afgesloten. Kleine werkgevers kunnen in dat geval aanspraak maken op compensatie van de transitievergoeding. Voor middelgrote werkgevers is dit onzeker, omdat er een ander wetsvoorstel in voorbereiding is dat deze compensatie voor hen mogelijk uitsluit. Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .