Regresvordering: jouw rechten als werkgever

June 18, 2025

Als werkgever krijg je vroeg of laat te maken met situaties waarin een werknemer arbeidsongeschikt raakt. Maar wat als die ziekte of arbeidsongeschiktheid veroorzaakt is door een ander? In dat geval kun je als werkgever aanspraak maken op vergoeding van je schade. Maar wat is een regresvordering eigenlijk? In dit artikel leggen we uit wat de regresvordering betekenis is en wanneer je die kunt inzetten om kosten zoals loondoorbetaling bij ziekte te verhalen. 

  

Wat is een regresvordering?

De vraag ‘wat is een regresvordering?’ komt vaak voor bij werkgevers die onverwacht te maken krijgen met een zieke werknemer. Regresvordering betekenis: een regresvordering is het recht van de werkgever om kosten terug te vorderen van een derde partij die aansprakelijk is voor het verzuim van de werknemer. Dit recht is wettelijk vastgelegd en biedt werkgevers financiële bescherming tegen onterecht gemaakte kosten. 

De regresvordering betekenis in het kort:  

Een juridische claim waarmee je als werkgever loonkosten en bijkomende uitgaven kunt verhalen op de veroorzaker van letsel of ziekte van jouw werknemer. 

 

Wanneer is een regresvordering mogelijk?

Je kunt een regresvordering indienen wanneer jouw werknemer arbeidsongeschikt raakt door toedoen van een derde partij. Voorbeelden hiervan zijn: 

  • Verkeersongevallen tijdens werktijd of op weg naar een klus. Ook bij verkeersongevallen die niet direct gekoppeld kunnen worden aan het werk kan een regresvordering worden ingediend. 
  • Bedrijfsongevallen bij een opdrachtgever of andere externe partij. 
  • Blootstelling aan gevaarlijke stoffen door een ander bedrijf. 

In al deze gevallen blijf jij als werkgever verantwoordelijk voor de loondoorbetaling bij ziekte. Maar dankzij de regresregeling kun je deze kosten via een regresvordering verhalen op de veroorzaker. 

 

Waarom kiezen voor Florys?

Bij Florys hebben we ruime ervaring met regreszaken. We weten precies wat een regresvordering is, hoe je deze succesvol inzet en welke stappen nodig zijn voor een snelle en effectieve afhandeling. Dankzij onze betrokken aanpak hebben we voor werkgevers al regresclaims gerealiseerd die opliepen tot tienduizenden euro’s. 

Elke casus is anders, dus we leveren altijd maatwerk. We begrijpen dat loondoorbetaling bij ziekte een grote last kan zijn. Daarom nemen we jou het werk uit handen. 

Contact opnemen over regresvordering

Welke kosten kun je verhalen via een regresvordering?

De kosten die je kunt terugvorderen met een regresvordering zijn onder andere: 

  • Loon tijdens ziekte: het netto loon dat je moet blijven betalen 
  • Re-integratiekosten: kosten voor de arbodienst, bedrijfsarts of therapieën 
  • Juridische kosten: uitgaven voor juridische hulp bij het indienen van de vordering 

Deze kosten kunnen fors oplopen, zeker bij langdurig ziekteverzuim. Door gebruik te maken van een regresvordering kun je als werkgever deze financiële schade beperken. 

  

Hoe dien je een regresvordering in?

Het indienen van een regresvordering vraagt om een nauwkeurige aanpak. Bij Florys begeleiden wij werkgevers van begin tot eind bij dit proces: 

  1. Inventarisatie van de situatie en gemaakte kosten 
  2. Onderzoek naar de aansprakelijkheid van de derde partij 
  3. Opstellen van de claim met alle onderbouwing 
  4. Onderhandeling met de verzekeraar van de tegenpartij 
  5. Afhandeling van de vordering en terugbetaling 

Wij zorgen ervoor dat jij je kunt blijven richten op je onderneming, terwijl wij het regelwerk rond de regresvordering verzorgen. 

   

Meer weten of direct een casus voorleggen?

Wil je meer weten over een regresvordering of heb je te maken met een werknemer die ziek is door toedoen van een ander? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag met het verhalen van kosten zoals loon tijdens ziekte via een effectieve regresvordering en denken proactief met je mee!

Contact opnemen over regresvordering
August 20, 2025
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over zijn voornemen om sectorale uitzendverboden mogelijk te maken. Dit betekent dat in specifieke sectoren het inzetten van uitzendkrachten verboden kan worden. Het voorstel is onderdeel van bredere plannen om misstanden in de uitzendbranche aan te pakken en de positie van werkenden te versterken. Aanleiding voor een sectoraal uitzendverbod De minister ziet dat in bepaalde sectoren structureel misbruik wordt gemaakt van uitzendconstructies. Denk aan situaties waarin uitzendwerk wordt ingezet om cao-afspraken te omzeilen, arbeidsvoorwaarden te verslechteren of om concurrentie op arbeidskosten te creëren. In zulke gevallen draagt uitzendarbeid, volgens de minister, niet bij aan flexibiliteit of instroom op de arbeidsmarkt, maar juist aan ondermijning van arbeidsverhoudingen. Met een sectoraal uitzendverbod wil de minister ingrijpen als uitzendwerk niet langer een legitiem doel dient. Het gaat dus niet om een algemeen verbod op uitzendarbeid, maar om gerichte maatregelen in sectoren waar structurele misstanden zijn vastgesteld. Praktische vormgeving Het kabinet onderzoekt momenteel hoe een dergelijk verbod juridisch en praktisch vormgegeven kan worden. Daarbij wordt gekeken naar bestaande wetgeving, zoals de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi), en naar de mogelijkheden om via algemene maatregelen van bestuur (AMvB) sectoren aan te wijzen waarin uitzendarbeid verboden wordt. Ook wordt bekeken hoe dit verbod zich verhoudt tot Europese regelgeving en het vrij verkeer van diensten. De minister benadrukt dat het verbod alleen zal gelden in sectoren waar sprake is van aantoonbare misstanden en dat het zorgvuldig zal worden onderbouwd. Gevolgen voor de praktijk Bij de voorbereiding van het uitzendverbod wordt verwacht dat dit middel voor meerdere sectoren ingezet zou kunnen worden. Gedacht wordt daarbij aan de sectoren schoonmaak, vlees, transport en glastuinbouw. Als je actief bent in een sector die mogelijk onder het verbod gaat vallen, kan dit grote gevolgen hebben voor je bedrijfsvoering. Het is belangrijk om nu al alert te zijn op signalen uit de sector en om je dienstverlening zo in te richten dat deze voldoet aan de geldende normen en cao-afspraken. Voor uitzendondernemers in andere sectoren is dit een moment om te laten zien dat uitzendarbeid op een verantwoorde en legitieme manier wordt ingezet. Transparantie, naleving van cao’s en goede arbeidsvoorwaarden zijn daarbij essentieel.  Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .
August 20, 2025
Het kabinet wil kleine en middelgrote werkgevers meer ruimte geven bij de re-integratie van zieke werknemers. Een nieuw wetsvoorstel maakt het mogelijk om na het eerste ziektejaar te stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf (eerste spoor) en de focus volledig te verleggen naar re-integratie bij een andere werkgever (tweede spoor). Recent publiceerde de Raad van State haar advies over dit wetsvoorstel. In dit bericht informeren we je daarover. Hoofdlijnen wetsvoorstel Volgens het wetsvoorstel mogen kleine en middelgrote werkgevers – onder voorwaarden – na het eerste ziektejaar stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf. De re-integratie-inspanningen worden dan volledig gericht op het tweede spoor: passend werk bij een andere werkgever. Dit kan alleen met instemming van de werknemer of met toestemming van het UWV. Als het eerste spoor wordt afgesloten, hoeft de werkgever de functie van de zieke werknemer niet langer beschikbaar te houden. Herstelt de werknemer in het tweede jaar volledig, dan mag hij niet worden ontslagen zolang hij zijn oude werk niet hervat. De werkgever moet dan het volledige loon doorbetalen. Na twee jaar kan de werkgever wel een beroep doen op een nieuwe ontslaggrond. Aanleiding wetsvoorstel Vooral kleine werkgevers ervaren de huidige verplichtingen bij ziekte als zwaar. Twee jaar loondoorbetaling en re-integratieverplichtingen vormen drempels voor het aanbieden van vaste contracten. Door eerder duidelijkheid te geven over het re-integratietraject, kunnen werkgevers sneller schakelen en vacatures invullen. Dit zou de drempel voor het aannemen van personeel moeten verlagen. Kritiek van de Raad van State De Raad van State is kritisch op het wetsvoorstel. De voorgestelde wijziging biedt volgens haar slechts beperkte verlichting. De financiële verplichtingen blijven grotendeels bestaan, en het risico bestaat dat re-integratiekansen van werknemers juist afnemen. Re-integratie in het eerste spoor is namelijk vaak succesvoller dan in het tweede spoor. Ook verwacht de Raad dat het UWV fors meer werk krijgt, terwijl daar nu al grote achterstanden zijn. Gevolgen voor het UWV en de WIA Het UWV moet extra beoordelingen uitvoeren, wat de druk op de organisatie verder vergroot. Tegelijkertijd wordt de toetsing van het eerste spoor bij een WIA-aanvraag beperkt of zelfs overgeslagen. Dit kan leiden tot een hogere instroom in de WIA, zeker als werkgevers en werknemers strategisch omgaan met de nieuwe regels. Nieuwe ontslaggrond en compensatie Het wetsvoorstel introduceert een nieuwe ontslaggrond voor situaties waarin het eerste spoor is afgesloten. Kleine werkgevers kunnen in dat geval aanspraak maken op compensatie van de transitievergoeding. Voor middelgrote werkgevers is dit onzeker, omdat er een ander wetsvoorstel in voorbereiding is dat deze compensatie voor hen mogelijk uitsluit. Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .