Inhouding voor huisvesting arbeidsmigranten

February 20, 2025

Begin februari stuurde de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een brief aan de Tweede Kamer over de mogelijkheid om inhoudingen te doen op het wettelijk minimumloon. Inhoudingen op het minimumloon is onder voorwaarden mogelijk voor huisvesting en zorg. In de brief kondigt de minister aan dat de inhoudingsmogelijkheid voor huisvesting op termijn wordt afgeschaft.  

 

Inhoudingen op minimumloon  

Het doel van de wet op het minimumloon is dat werknemers een sociaal aanvaardbare beloning krijgen en niet oneerlijk worden behandeld. Om die reden zijn inhoudingen op het minimumloon in beginsel verboden. De Wet aanpak schijnconstructies (WAS) maakt hierop een uitzondering. De WAS biedt werkgevers onder voorwaarden de mogelijkheid om inhoudingen te doen op het wettelijk minimumloon. Die inhoudingen zijn bedoeld om arbeidsmigranten te helpen met huisvesting en zorg. 

 

Voorwaarden inhoudingen 

Voor het doen van inhoudingen op het minimumloon gelden enkele voorwaarden: 

  • Werknemers moeten schriftelijk toestemming geven voor de inhoudingen. 
  • De inhoudingen zijn beperkt tot de werkelijke kosten voor huisvesting en zorg. 
  • Voor zorg mag maximaal 110% van de gemiddelde premie voor een basisverzekering worden ingehouden. 
  • Voor huisvesting mag maximaal 25% van het bruto minimumloon worden ingehouden. 
  • De huisvesting moet voldoen aan bepaalde kwaliteitsnormen. 

 

Verkenning naar inhoudingen voor huisvesting 

De minister heeft onderzoek laten doen naar de inhoudingen voor huisvesting. Uit die verkenning komt het volgende naar voren: 

  • De inhouding voor huisvesting zorgt ervoor dat veel arbeidsmigranten goede huisvesting krijgen. 
  • Er zijn echter ook misstanden, zoals werkgevers die huisvesting als verdienmodel gebruiken. 
  • De afhankelijkheid tussen werknemer en werkgever kan problematisch zijn, vooral als werknemers hun baan en huisvesting tegelijk verliezen. 

 

Voornemen minister 

Gelet op de geschetste misstanden is de minister voornemens om de inhoudingsmogelijkheid voor huisvesting op termijn af te schaffen. Dit gebeurt stapsgewijs door met ingang van 1 januari 2026 ieder jaar het maximale inhoudingspercentage met 5%-punt te verlagen. De inhouding voor huisvesting kan in 2026 dus nog maximaal 20% van het wettelijk minimumloon bedragen. De inhoudingsmogelijkheid zal in 2030 volledig afgeschaft zijn. 

 

Prijs-kwaliteitsysteem voor huisvesting (PKS) 

Opvallend is dat de minister in zijn brief in het geheel niet ingaat op het prijs-kwaliteitssysteem dat sinds 1 januari 2025 in de cao is geregeld. Het PKS stelt regels aan de maximale kosten die voor huisvesting in rekening gebracht kunnen worden bij arbeidsmigranten en stelt ook regels voor de kwaliteit van de huisvesting. Op dit moment is er geen uitzend-cao algemeen verbindend verklaard. Dat betekent dat niet alle uitzendorganisaties het PKS moeten toepassen. Om die reden roept de ABU de minister op de ABU-cao algemeen verbindend te verklaren. 

 

Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl.  


Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op via onderstaande knop

Contact
April 17, 2025
Op 6 april 2025 heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden uitspraak gedaan in een geschil tussen een ex-werknemer en zijn voormalige werkgever over de verplichtingen van de werkgever tijdens de re-integratie van de ex-werknemer vanuit de Ziektewet. In dit artikel informeren we je over deze uitspraak. Samenvatting van de uitspraak De kern van de uitspraak is dat de werkgever niet verplicht is om een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden aan een ex-werknemer die re-integreert vanuit de Ziektewet. Het hof oordeelde dat de verplichtingen van de werkgever, die eigenrisicodrager was voor de Ziektewet, zich beperken tot het ondersteunen van de re-integratie binnen de mogelijkheden van het bedrijf, maar dat dit niet inhoudt dat er een nieuwe arbeidsovereenkomst moet worden aangeboden. Belangrijke punten uit de uitspraak Re-integratieverplichtingen: De werkgever moet zich inspannen om de re-integratie van de ex-werknemer te ondersteunen, bijvoorbeeld door passende werkzaamheden aan te bieden binnen het bedrijf of door samen te werken met een re-integratiebedrijf. Dit betekent dat de werkgever actief moet zoeken naar mogelijkheden om de ex-werknemer weer aan het werk te krijgen. Geen verplichting tot nieuwe arbeidsovereenkomst: Het hof maakte duidelijk dat er geen wettelijke verplichting bestaat voor de werkgever om een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden aan een ex-werknemer die vanuit de Ziektewet re-integreert. Het hof merkt in dat verband op dat de Ziektewetuitkering niet aangemerkt wordt als ‘loon’, zodat aan één van de drie voorwaarden voor het aannemen van een arbeidsovereenkomst niet is voldaan. De werkgever moet wel meewerken aan de re-integratie, maar dit kan ook betekenen dat de ex-werknemer elders passend werk moet zoeken. Dit aspect van de uitspraak is van groot belang voor werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de Ziektewet, omdat het duidelijk maakt dat hun verplichtingen beperkt zijn tot het faciliteren van de re-integratie, zonder dat zij verplicht zijn om een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te gaan. Rechten en plichten van de werknemer: De ex-werknemer heeft de plicht om actief mee te werken aan zijn re-integratie en passende werkzaamheden te accepteren, zowel binnen als buiten het bedrijf. Dit betekent dat de werknemer niet alleen afhankelijk is van de inspanningen van de werkgever, maar ook zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn re-integratieproces. Het hof benadrukte dat de werknemer moet meewerken aan het vinden van passend werk, wat kan betekenen dat hij werk buiten het bedrijf moet accepteren als er binnen het bedrijf geen passende werkzaamheden beschikbaar zijn.  Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .
April 17, 2025
Eerder deze maand heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel 'Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten' (Wtta) aangenomen. Dit wetsvoorstel introduceert een toelatingsstelsel voor uitzendbureaus en andere bedrijven die arbeidskrachten ter beschikking stellen. In dit bericht vind je een overzicht van de belangrijkste punten van de wet en de vervolgstappen in het wetgevingstraject. Inhoud van de Wet Wtta Na invoering van de Wtta mogen uitleners alleen op de markt opereren als zij daartoe zijn toegelaten. Dit betekent dat uitzendbureaus en andere bedrijven die arbeidskrachten ter beschikking stellen, moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals het indienen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), het betalen van een waarborgsom en het aantonen dat zij het juiste loon betalen. De Arbeidsinspectie zal toezicht houden op de naleving van de verplichtingen voor zowel inleners als uitleners. Periodiek wordt gecontroleerd of de uitzendbureaus zich aan de regels blijven houden. Amendementen Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel zijn door de Tweede Kamer verschillende amendementen aangenomen. Enkele belangrijke wijzigingen zijn: Sectorale uitzonderingen: SW-bedrijven, bedrijven die BBL-trajecten verzorgen en de beveiligingsbranche zijn uitgezonderd van het toelatingsstelsel. Uitbreiding normenkader: Er is een bevorderings- en vergewisplicht toegevoegd voor de BRP-registratie van arbeidsmigranten. Leges: Er is een bovengrens vastgesteld voor de jaarlijkse leges die uitleners moeten betalen. Deze leges kunnen oplopen tot maximaal 4.300 euro. Arbeidsmarktdiscriminatie: De minister kan toelating weigeren, schorsen of intrekken bij een rechterlijke veroordeling wegens arbeidsmarktdiscriminatie. Vervolgstappen in het wetgevingstraject Nu de Tweede Kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen, wordt het voorstel doorgezonden naar de Eerste Kamer. De behandeling in de Eerste Kamer zal naar verwachting voor de zomer worden afgerond . De exacte datum waarop de wet in werking treedt, is nog niet bekend. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zal eind deze maand een planning presenteren. Het ministerie van SZW zal een eenheid inrichten voor de uitvoering van de Wtta. Deze eenheid zal verantwoordelijk zijn voor het toezicht en de handhaving van de nieuwe regels. Het toelatingsstelsel zal na drie jaar worden geëvalueerd om te beoordelen of de regels effectief zijn en waar nodig aanpassingen te maken. Invoering van de Wtta heeft vergaande consequenties voor uitzendondernemingen. Het normenkader waaraan uitleners moeten voldoen bevat meerdere bepalingen die vragen om een aangepaste werkwijze. Zeker voor organisaties die niet SNA-gecertificeerd zijn zal de naleving van het normenkader de nodige aanpassingen vragen. Het is dus zinvol om tijdig te starten met de voorbereidingen op de invoering van de Wtta. Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .