Loonmutaties Januari 2025

December 19, 2024

Aardappelen Groenten en Fruit Detailhandel (0549)

Per 1 januari 2025 wordt de APC in de loontabel toegepast.

In lijn met de CAO zullen per 1 januari 2025 de lonen in de branche worden geïndexeerd met 2,6 procent. (De loonmutatie is op basis van het advies van AVN, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Bakkersbedrijf | Ambachtelijke bakkerij (1496)

Het functie-uurloon van de medewerker wordt verhoogd met 2,75% per 1 januari 2025 of loonperiode 1 2025. (AVV bij besluit dd 21-10-2024)


Banden- en wielenbranche (0465)

De salarisschalen in deze cao en de werkelijk betaalde salarissen gaan per 1 januari 2025 omhoog met 3%. (AVV bij besluit dd 11-09-2024)


Bereide Verf- en Drukinktindustrie (0819)

De werkgever zal in de loop van elk kalenderjaar aan de werknemer die op het tijdstip van uitbetaling van de uitkering in zijn dienst is, één of meerdere uitkeringen verstrekken van in totaal 8% van het bij zijn werkgever in dat kalenderjaar verdiende inkomen, inclusief ontvangen wettelijke en bovenwettelijke uitkeringen ingeval van arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval doch exclusief overwerkverdiensten, de vakantietoeslag en de uitkering(en) zelve.


Bereide Verf- en Drukinktindustrie (0819)

De schaalsalarissen worden per 1 januari 2025 verhoogd met 2,25%.


Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen (0021)

De functieloonschalen worden per 1 januari 2025 verhoogd met 4%.


Beveiliging - Particuliere beveiliging (1264)

De loonstijging over 2025 (per loonperiode 1) zal 4,5% bedragen. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Boekhandel en Kantoorvakhandel (0884)

De feitelijke salarissen en de salarisschalen voor werknemers die op 31 december 2024 in dienst zijn bij de werkgever worden per 1 januari 2025 met 2% verhoogd.


Dibevo NPMB-VMN (1462)

Alle salarissen stijgen per 1 januari 2025 met 4 procent. Na de salarisstijging van 1 januari 2025 worden werknemers op diezelfde dag ingeschaald in het nieuwe loongebouw op de hoogte van hun nieuwe uurloon. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Doe-het-zelfbranche (1639)

Per 1 januari 2025 worden de schaallonen en feitelijke lonen van werknemers aangepast. Loonschaal 1 zal steeds worden verhoogd met het percentage waarmee het wettelijk minimumuurloon wordt verhoogd. De loonschalen 2 tot en met 6 bij 21 jaar blijven op een vaste procentuele afstand van schaal 1. Het loondeel boven het maximum van de (oude) functieschaal van werknemers met een loon boven de schaallonen wordt per 1 januari 2025 verhoogd met 0,5%. (AVV bij besluit dd 27-06-2024)


Drankindustrie en de Groothandel in Dranken (0190)

De feitelijke lonen, de cao-salarisschalen en de eventueel door werkgever gebruikte (hogere) salarisschalen worden verhoogd met 2 procent per 1 januari 2025. (AVV bij besluit dd 17-07-2024)


Elektrotechnische detailhandel (0683)

Per 1 januari 2025 worden de schaalbedragen van B t/m F, en de feitelijke lonen met 2,25% verhoogd. (AVV bij besluit dd 06-08-2024)


Energie - Netwerkbedrijven (3313)

Per 1 januari 2025 worden de salarissen van de werknemers, die op 31 december 2024 in dienst zijn, structureel verhoogd met 3%.

Per 1 januari 2025 worden de salarisschalen verhoogd met 3%.


Facilitaire Contactcenters (2070)

Het minimum bruto uursalaris van de Klantadviseur Level 1 per 1 januari 2025 wordt berekend door op het wettelijk minimumloon van 1 januari 2025 een percentage van 3,75% te tellen. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Foodservice en de Groothandel in Levensmiddelen (3854)

3% per 1 januari 2025.


Gemaksvoedingindustrie (0279)

Een werknemer ontvangt in de loop van het kalenderjaar een uitkering van 3% van het inkomen dat hij in de afgelopen 12 maanden bij de werkgever heeft verdiend.


Glastuinbouw (1869)

Voor de functiegroepen, met uitzondering van functiegroep B, geldt een loonsverhoging voor de loonschalen en voor het feitelijk loon per 1 januari 2025 van 1,5 procent. (AVV bij besluit dd 29-07-2024)


Golfbranche (2493)

Naast aanpassing van de schalen en de periodieke stap, hebben medewerkers recht op een collectieve loonsverhoging van tenminste 3% per 1-1-2025. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Groen Grond en Infrastructuur (0725)

De lonen en de loonschalen in de cao worden verhoogd per 1 januari 2025 met 4%. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Groenten- en fruitverwerkende industrie (0125)

De werknemer ontvangt ieder kalenderjaar een eenmalige uitkering van ten minste 4,25% van het jaarinkomen. (AVV bij besluit dd 10-10-2024)


Grondstoffen Energie en Omgeving (1471)

Per 1 januari 2025: verhoging van het schaalsalaris met 3,5%.


Grondstoffen Energie en Omgeving (1471)

Per 1 januari 2025: de PAB-(levensloop)bijdrage wordt verhoogd van 1,94% naar 2,0% en daarna omgezet naar de eindejaarsuitkering zodat deze ook pensioengevend is. De eindejaarsuitkering stijgt hierdoor van 3,5% naar 5,5%.


Groothandel in Bouwmaterialen (0041)

De salarisschalen in deze CAO én de salarissen die nu worden betaald, gaan omhoog met 1,25% per 1 januari 2025.


Groothandel in Groenten en Fruit (0650)

Per 1 januari 2025 worden de salarissen met 3% verhoogd. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Groothandel in Textielgoederen en aanverwante artikelen (0791)

Per 1 januari 2025 ontvangen alle werknemers, indien zij op die datum langer dan 3 maanden in dienst zijn, een eenmalige uitkering van 400 euro bruto op basis van een fulltime dienstverband. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Horeca - Koninklijke Horeca Nederland (0182)

Het basis- en eindloon van Functiegroep I+II volgt de ontwikkeling van het WML. Dit geldt ook voor de feitelijke salarissen van werknemers in deze functiegroep. Concreet betekent dit dat de feitelijke salarissen per 1 januari 2025 met 2,75% stijgen. Deze verhoging geldt ook voor bovenschaligen.

Per 1 januari 2025 worden de feitelijke salarissen en basis- en eindlonen van Functiegroep III-XI verhoogd met 2,5%. Deze verhoging geldt ook voor bovenschaligen. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Hospitality | Deel Inflight (0750)

Per 1 januari 2025 worden de schaalbedragen en de feitelijk uitbetaalde lonen verhoogd met € 100,- plus 1%. (AVV bij besluit dd 14-11-2024)


Hospitality (0750)

Als er op 1 januari 2025 nog geen nieuwe cao Horeca is afgesloten, ontvangt de werknemer in januari 2025 een eenmalige uitkering als voorschot op de nog af te spreken loonsverhoging. De eenmalige uitkering is € 250,- bruto. (AVV bij besluit dd 14-11-2024)


Houthandel (0233)

Per 1 januari 2025 zullen de werkelijk betaalde lonen met 1,25 % worden verhoogd (bij 40 uur en 23 RV-dagen).


Hoveniersbedrijf in Nederland (0243)

De salarissen worden verhoogd met 2,5% per 1 januari 2025. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Informatie- Communicatie- en Kantoortechnologiebranche (1296)

De salarissen worden met ingang van 1 januari 2025 verhoogd met 2%. Ook de schaalsalarissen worden met ingang van 1 januari 2025 verhoogd met 2%.


Kunsteducatie (0429)

Per 1 januari 2025 een salarisverhoging van 3% bruto. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Kunststof- Rubber- en Lijmindustrie (0569)

Met ingang van 1 januari 2025 worden de salarissen en de salarisschalen verhoogd met 2,6% structureel.


Metaal en Techniek Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (0823)

Per 1 januari 2025 wordt het voor de werknemer geldende salaris met 1,5% verhoogd. (AVV bij besluit dd 23-05-2024)


Metalektro (0487)

Het feitelijke salaris wordt verhoogd met 3,25% per 1 januari 2025, met een minimum van 90,82 euro. (AVV bij besluit dd 21-10-2024)


Metalektro - Hoger Personeel (0488)

Per 1 januari 2025 wordt het feitelijke salaris van de werknemer verhoogd met 3,25%, grensbedrag € 124.443,00. (AVV bij besluit dd 21-10-2024)


Mode- interieur- tapijt- en textielindustrie (2535)

Voor alle ondernemingen worden de op 31 december 2024 geldende minimum en maximum uurlonen van de loonschalen en de verdiende uurlonen per 1 januari 2025 verhoogd met 2,0%.


Nederlandse podia (2143)

Per 1 januari 2025 stijgen de salarissen met € 50,-.


Nederlandse poppodia en -festivals (2994)

Per 1 januari 2025 worden de salarissen met 3% verhoogd. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Onderwijs - Hoger beroepsonderwijs (0625)

De salarissen worden per 1 januari 2025 met 4% verhoogd.


Onderzoekinstellingen (1535)

Per 1 januari 2025 worden de bedragen in de salarisschalen structureel met 2,9% verhoogd.


Open Teelten (1944)

Per 1 januari 2025: 2,5% met uitzondering van loonschaal B. Voor loonschaal B geldt dat het wettelijk minimumuurloon per 1 januari 2025 de hoogte bepaalt van trede B0. Loonschaal B bestaat vervolgens uit vier gelijke stappen van 20 cent.


Openbaar vervoer (0163)

De CAO-functielonen worden verhoogd per 1 januari 2025 met 2%.


Openbaar vervoer - Multimodaal vervoer (2050)

Met ingang van 1 januari 2025 worden de functielonen verhoogd met 2%.


Orgelbouwbedrijf in Nederland (0621)

Op 1 januari 2025 worden de daadwerkelijk betaalde salarissen met 2% verhoogd. (AVV bij besluit dd 13-05-2024)


Particulier Kaaspakhuisbedrijf (0306)

De salarisschalen worden per 1 januari 2025 verhoogd met 1,5%. (AVV bij besluit dd 21-11-2024)


Pluimveeverwerkende industrie (0573)

De medewerker met een functie die niet is ingedeeld in functiegroep I tot en met VI heeft recht op een verhoging van zijn salaris met 1% per 1 januari 2025. (AVV bij besluit dd 19-10-2023)


Productiegerichte Dierhouderij (1945)

Per 1 januari 2025: + 2%. Per 1 januari 2025 is ook een automatische prijscompensatie van maximaal 2% afgesproken indien de inflatie boven de 2% uitkomt. Voor het inflatiecijfer wordt het gemiddelde genomen van de CPI van november 2023 tot en met oktober 2024. (AVV bij besluit dd 21-08-2024)


Railinfrastructuur (1393)

Per periode 1 van 2025 een structurele verhoging van 2,25%. (AVV bij besluit dd 18-07-2024)


Reclassering (0117)

Per 1 januari 2025 worden de bruto salarisschalen structureel verhoogd met 3 procent. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Recreatie (1165)

Dewerkgever verhoogt het loon op 1 januari 2025 met 2,5%. (AVV bij besluit dd 01-08-2024)


Recreatie - Zwembaden en Zwemscholen (3855)

Per 1 januari 2025 worden de salarissen verhoogd met een percentage dat is gebaseerd op de ontwikkeling van het afgeleide prijsindexindexcijfer alle huishoudens (CPI), zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek over de periode van oktober 2023 tot oktober 2024 verhoogd met 3,5%. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Retail Non-Food (0727)

Op 1 januari 2025 worden de schaallonen en de lonen van de medewerkers die niet meer verdienen dan het oude maximum van hun schaal, verhoogd met het indexatiepercentage waarmee het Wettelijk Minimumloon per die datum wordt verhoogd.


Schilders- Afwerkings- Vastgoedonderhoud- en Glaszetbedrijf (0759)

Per 1 januari 2025 worden de lonen verhoogd met 2,7 procent. (De loonmutatie is op basis van een akkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).



Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf (0433)

De basisuurlonen worden verhoogd per 1 januari 2025 met 3%. (AVV bij besluit dd 05-09-2024)


Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf (0433)

De werknemer krijgt in januari 2025 (onder voorwaarden) een loyaliteitsbonus van je werkgever. De hoogte van de loyaliteitsbonus is maximaal € 1.000 bruto als de werknemer gemiddeld 38 (of meer) uur per week werkt. De werknemer krijgt de loyaliteitsbonus in januari 2025. (AVV bij besluit dd 05-09-2024)


Sector Passagiers- en Bagageafhandeling Luchtvaart (4263)

Er gelst een nieuwe salaristabel per 1 januari 2025. (AVV bij besluit dd 19-12-2023)


Signbedrijven (2165)

De lonen voor functiegroep 2 tot en met 9 worden per 1 januari 2025 met 2 procent verhoogd, tenzij het loon het maximumbedrag in de loonschaal van de betreffende functiegroep overschrijdt. Alsdan wordt alleen het maximumbedrag in de loonschaal van de betreffende functiegroep verhoogd.


Sociaal Werk - Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening (0301)

Vanaf 1 januari 2025 worden de uitloopschalen U1 en U2 toegevoegd aan de reguliere schalen. Dit betekent dat er per schaal 2 periodieknummers bij komen en de periodieknummers U1 en U2 vervallen. (AVV bij besluit dd 21-12-2023)


Sociaal Werk - Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening (0301)

De hoogte van de eindejaarsuitkering wordt maandelijks berekend en bedraagt 8,3% van het door de werknemer feitelijk verdiende maandsalaris en de elementen genoemd in artikel 6.10. (AVV bij besluit dd 21-12-2023)


Technische groothandel (0730)

Alle brutosalarissen worden verhoogd per 1 januari 2025: 2,5% met een minimale stijging van € 90 bij een 40-urige werkweek. (AVV bij besluit dd 10-06-2024)


Textielverzorging (0035)

Per 1 januari 2025 worden de uurlonen en het loongebouw met 3,6% verhoogd. (AVV bij besluit dd 18-09-2024)


Trawlvisserij (1228)

Garantieloon en vakantieloon gelijkgeschakeld met walloon en met 3% verhoogd.


Tuinzaadbedrijven (0245)

De salarisschalen en de feitelijke salarissen van groep B t/m H worden verhoogd per 1 januari 2025 met 3%.


Uitgeverijbedrijf (3798)

De salarissen en de salarisschalen worden verhoogd per 1 januari 2025 met € 80,- en daarna met 1,5% structureel. (AVV bij besluit dd 30-07-2024)


Uitvaartbranche (3768)

De feitelijk betaalde salarissen worden structureel verhoogd met 3% per 1 januari 2025. Voor buitenschaligen is de verhoging van het feitelijk betaalde salaris niet 3% maar 2%.


Veterinaire Sector (4204)

De individuele salarissen en het loongebouw stijgen op 1 januari 2025 met de AWVN index.


Visdetailhandel (2266)

De lonen worden verhoogd met 3% op 1 januari 2025. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Vleessector (0026)

Per 1 januari 2025 worden de basislonen genoemd in de bij deze cao behorende loontabel en de feitelijke lonen, met uitzondering van de feitelijke lonen voor medewerkers die in B0, B1 en C0 zijn ingeschaald met 1,8% verhoogd. (AVV bij besluit dd 03-07-2024)


Waterbedrijven (0941)

Per 01-01-2025 worden de salarissen van medewerkers en de salarisschalen zoals opgenomen in de cao met 2,5% verhoogd.


Zeevisbedrijf (0645)

De functielonen en de feitelijke lonen worden per 1 januari 2025 verhoogd met 3 procent. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).

Zelfstandige drogisterijen KNDB {4255}

De bedragen in de loonschalen in deze CAO, alsmede het schaaldeel van bovenschaalse lonen, worden op 1 januari 2025 met € 0,30 verhoogd. (AVV bij besluit dd 10-07-2024)


Zoetwarenindustrie (0359)

De salarisschalen en salarissen worden verhoogd per 1 januari 2025 met 3,0%. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).


Zorgvervoer en Taxi (0679)

De lonen (uitgangspunt is maandloon, week- en uurloon worden daarvan afgeleid) voor het rijdend personeel en voor het niet-rijdend personeel worden verhoogd met 5% over het feitelijke loon met ingang van 1 januari 2025.


Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op via onderstaande knop

Contact
August 20, 2025
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over zijn voornemen om sectorale uitzendverboden mogelijk te maken. Dit betekent dat in specifieke sectoren het inzetten van uitzendkrachten verboden kan worden. Het voorstel is onderdeel van bredere plannen om misstanden in de uitzendbranche aan te pakken en de positie van werkenden te versterken. Aanleiding voor een sectoraal uitzendverbod De minister ziet dat in bepaalde sectoren structureel misbruik wordt gemaakt van uitzendconstructies. Denk aan situaties waarin uitzendwerk wordt ingezet om cao-afspraken te omzeilen, arbeidsvoorwaarden te verslechteren of om concurrentie op arbeidskosten te creëren. In zulke gevallen draagt uitzendarbeid, volgens de minister, niet bij aan flexibiliteit of instroom op de arbeidsmarkt, maar juist aan ondermijning van arbeidsverhoudingen. Met een sectoraal uitzendverbod wil de minister ingrijpen als uitzendwerk niet langer een legitiem doel dient. Het gaat dus niet om een algemeen verbod op uitzendarbeid, maar om gerichte maatregelen in sectoren waar structurele misstanden zijn vastgesteld. Praktische vormgeving Het kabinet onderzoekt momenteel hoe een dergelijk verbod juridisch en praktisch vormgegeven kan worden. Daarbij wordt gekeken naar bestaande wetgeving, zoals de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi), en naar de mogelijkheden om via algemene maatregelen van bestuur (AMvB) sectoren aan te wijzen waarin uitzendarbeid verboden wordt. Ook wordt bekeken hoe dit verbod zich verhoudt tot Europese regelgeving en het vrij verkeer van diensten. De minister benadrukt dat het verbod alleen zal gelden in sectoren waar sprake is van aantoonbare misstanden en dat het zorgvuldig zal worden onderbouwd. Gevolgen voor de praktijk Bij de voorbereiding van het uitzendverbod wordt verwacht dat dit middel voor meerdere sectoren ingezet zou kunnen worden. Gedacht wordt daarbij aan de sectoren schoonmaak, vlees, transport en glastuinbouw. Als je actief bent in een sector die mogelijk onder het verbod gaat vallen, kan dit grote gevolgen hebben voor je bedrijfsvoering. Het is belangrijk om nu al alert te zijn op signalen uit de sector en om je dienstverlening zo in te richten dat deze voldoet aan de geldende normen en cao-afspraken. Voor uitzendondernemers in andere sectoren is dit een moment om te laten zien dat uitzendarbeid op een verantwoorde en legitieme manier wordt ingezet. Transparantie, naleving van cao’s en goede arbeidsvoorwaarden zijn daarbij essentieel.  Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .
August 20, 2025
Het kabinet wil kleine en middelgrote werkgevers meer ruimte geven bij de re-integratie van zieke werknemers. Een nieuw wetsvoorstel maakt het mogelijk om na het eerste ziektejaar te stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf (eerste spoor) en de focus volledig te verleggen naar re-integratie bij een andere werkgever (tweede spoor). Recent publiceerde de Raad van State haar advies over dit wetsvoorstel. In dit bericht informeren we je daarover. Hoofdlijnen wetsvoorstel Volgens het wetsvoorstel mogen kleine en middelgrote werkgevers – onder voorwaarden – na het eerste ziektejaar stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf. De re-integratie-inspanningen worden dan volledig gericht op het tweede spoor: passend werk bij een andere werkgever. Dit kan alleen met instemming van de werknemer of met toestemming van het UWV. Als het eerste spoor wordt afgesloten, hoeft de werkgever de functie van de zieke werknemer niet langer beschikbaar te houden. Herstelt de werknemer in het tweede jaar volledig, dan mag hij niet worden ontslagen zolang hij zijn oude werk niet hervat. De werkgever moet dan het volledige loon doorbetalen. Na twee jaar kan de werkgever wel een beroep doen op een nieuwe ontslaggrond. Aanleiding wetsvoorstel Vooral kleine werkgevers ervaren de huidige verplichtingen bij ziekte als zwaar. Twee jaar loondoorbetaling en re-integratieverplichtingen vormen drempels voor het aanbieden van vaste contracten. Door eerder duidelijkheid te geven over het re-integratietraject, kunnen werkgevers sneller schakelen en vacatures invullen. Dit zou de drempel voor het aannemen van personeel moeten verlagen. Kritiek van de Raad van State De Raad van State is kritisch op het wetsvoorstel. De voorgestelde wijziging biedt volgens haar slechts beperkte verlichting. De financiële verplichtingen blijven grotendeels bestaan, en het risico bestaat dat re-integratiekansen van werknemers juist afnemen. Re-integratie in het eerste spoor is namelijk vaak succesvoller dan in het tweede spoor. Ook verwacht de Raad dat het UWV fors meer werk krijgt, terwijl daar nu al grote achterstanden zijn. Gevolgen voor het UWV en de WIA Het UWV moet extra beoordelingen uitvoeren, wat de druk op de organisatie verder vergroot. Tegelijkertijd wordt de toetsing van het eerste spoor bij een WIA-aanvraag beperkt of zelfs overgeslagen. Dit kan leiden tot een hogere instroom in de WIA, zeker als werkgevers en werknemers strategisch omgaan met de nieuwe regels. Nieuwe ontslaggrond en compensatie Het wetsvoorstel introduceert een nieuwe ontslaggrond voor situaties waarin het eerste spoor is afgesloten. Kleine werkgevers kunnen in dat geval aanspraak maken op compensatie van de transitievergoeding. Voor middelgrote werkgevers is dit onzeker, omdat er een ander wetsvoorstel in voorbereiding is dat deze compensatie voor hen mogelijk uitsluit. Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .