Nieuwe contouren zzp-wetgeving

July 22, 2025

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft medio juli de aangepaste zzp-wet gepubliceerd: het wetsvoorstel verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (VBAR). Deze wet moet meer duidelijkheid geven over de kwalificatie van werkrelaties en biedt handvatten voor het beoordelen van schijnzelfstandigheid. Voor uitzendondernemers en intermediairs die werken met zzp’ers is het belangrijk om te weten wat er verandert en hoe je je hierop kunt voorbereiden. 

  

Drie hoofdelementen van de nieuwe wetgeving 

De aangepaste zzp-wet bestaat uit drie pijlers: 

  1. Invoering van een rechtsvermoeden van werknemerschap bij een laag uurtarief 
    Als een zzp’er minder dan 36 euro per uur verdient én er sprake is van structurele ondergeschiktheid of inbedding in de organisatie, dan wordt vermoed dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. De bewijslast ligt dan bij de opdrachtgever om aan te tonen dat er géén sprake is van werknemerschap. 
  2. Verduidelijking van het gezagscriterium 
    De wet verduidelijkt wanneer er sprake is van gezag, bijvoorbeeld als de opdrachtgever bepaalt hoe het werk moet worden uitgevoerd, of als de zzp’er werkt onder toezicht of leiding. Dit criterium is cruciaal bij het beoordelen van de arbeidsrelatie. 
  3. Invoering verwacht per januari 2026 
    De minister streeft ernaar dat het wetsvoorstel per januari 2026 wordt ingevoerd. Er is niet voorzien in overgangsrecht, zodat de nieuwe regels direct voor alle situaties van toepassing zijn. 

  

Vijf criteria voor het aannemen van werknemerschap 

Het wetsvoorstel introduceert vijf criteria die gezamenlijk bepalen of er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Deze zijn: 

  1. Werkinhoudelijke aansturing: de opdrachtgever bepaalt hoe het werk moet worden uitgevoerd. 
  2. Organisatorische inbedding: de werkzaamheden zijn onderdeel van de kernactiviteiten van de organisatie. 
  3. Geen ondernemersrisico: de opdrachtnemer loopt geen financieel of commercieel risico. 
  4. Geen eigen investering: er is geen sprake van substantiële investeringen in bijvoorbeeld gereedschap, materiaal of marketing. 
  5. Geen eigen concurrentiepositie: de opdrachtnemer bouwt geen eigen klantenkring op en profileert zich niet zelfstandig op de markt. 

Als aan meerdere van deze criteria wordt voldaan, is de kans groot dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. 


Criteria voor zelfstandig ondernemerschap 

Om als zelfstandig ondernemer te worden aangemerkt, moet een opdrachtnemer aan meerdere kenmerken voldoen: 

  • Financiële risico’s: deze dienen bij de zzp’er te liggen evenals de verantwoordelijkheid voor de resultaten van de werkzaamheden. 
  • Herkenbare en zelfstandige uitvoering van de werkzaamheden: de zzp’er dient bij de uitvoering van de werkzaamheden als zzp’er herkenbaar te zijn. 
  • Specifieke kennis: de zzp’er dient te beschikken over specifieke kennis, werkervaring of vaardigheden die niet structureel aanwezig zijn in de onderneming van de opdrachtgever. 
  • Opdracht van beperkte omvang: de opdracht is voor korte duur en/of een beperkt aantal uren. 
  • Kenmerken van ondernemerschap: er dienen kenmerken te zijn die wijzen op ondernemerschap van de zzp’er voor soortgelijke werkzaamheden (extern ondernemerschap). 


Wat betekent dit voor jou als uitzendondernemer of bemiddelaar? 

Werk je met zzp’ers in de bemiddeling, dan is het belangrijk om je processen en overeenkomsten opnieuw tegen het licht te houden. Denk aan: 

  • Het beoordelen van uurtarieven en de mate van zelfstandigheid; 
  • Het aanpassen van modelovereenkomsten; 
  • Het heroverwegen van de inzet van zzp’ers in functies met veel aansturing of inbedding; 
  • Het trainen van recruiters en accountmanagers in het herkennen van risico’s op schijnzelfstandigheid. 


Alternatief: Zelfstandigenwet 

De politieke partijen VVD, D66, CDA en SGP in de Tweede Kamer hebben gezamenlijk een wetsvoorstel geschreven: de Zelfstandigenwet. Ook dit wetsvoorstel beoogt de positie van zzp’ers te verduidelijken. Onduidelijk is op dit moment nog welke van deze twee wetsvoorstellen een meerderheid zal krijgen. De kans is groot dat elementen uit beide voorstellen samengevoegd zullen worden tot één wetsvoorstel. 


Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl.  

Contact opnemen
By Richard Florys July 22, 2025
Eens in de 15 jaar actualiseert de Kamer van Koophandel de SBI-codes. Dat is nu in 2025 opnieuw aan de orde. In dit bericht leggen wij uit wat dit voor jou als ondernemer betekent. Wat is een SBI-code? Ieder bedrijf dat zich inschrijft in het Handelsregister krijgt één of meer SBI-codes. Een SBI-code is een getal van vier of vijf cijfers en geeft aan wat de activiteit van een bedrijf of organisatie is. Als bedrijf omschrijf je zelf wat je doet en daarna geeft de KVK je de bijbehorende SBI-code. Voor elke bedrijfsactiviteit krijg je dan een aparte SBI-code. Wijziging per 2025 In september 2025 staat de wijziging van SBI-codes gepland. Dit betekent dat SBI-codes kunnen veranderen en dat er nieuwe codes bijkomen. Op basis van je bedrijfsactiviteiten wordt bepaald welke nieuwe codes voor je onderneming gaan gelden. Het is van belang om te controleren of de gegevens die in het Handelsregister staan actueel zijn. Als je bedrijfsactiviteiten veranderen, moet je deze wijzigingen doorgeven aan de KVK. Het is dan de bedoeling om kort, bondig én duidelijk te omschrijven wat je doet als bedrijf. Als de KVK besluit om je SBI-code(s) aan te passen, wordt mogelijk aanvullende informatie bij je opgevraagd. Wat betekent de wijzing voor jou als organisatie? Wil je weten wat je SBI wordt vanaf september, dan is het mogelijk om via de site van de KVK de zoekmachine te gebruiken. Vanaf september is het nieuwe overzicht ook inzichtelijk op KVK.nl. Daar is ook het zogenoemde ‘schakelschema’ te vinden waar de oude en nieuwe codes worden vermeld. Er wordt bij organisaties op verschillende manieren gebruik gemaakt van de SBI-codes. Ga dus na voor welke gebieden deze wijziging invloed heeft voor jouw organisatie; denk daarbij bijvoorbeeld aan verzekeringen op basis van SBI-codes of financieringen, vergunningen of subsidies. Wij raden daarom aan om voor jouw bedrijf na te gaan of er SBI-codes wijzingen. Vragen naar aanleiding van bovenstaande informatie? Dan kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Natuurlijk kun je ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .
By Richard Florys July 21, 2025
Nagekomen wijzigingen voorgaande maanden: Interieurbouw en Meubelindustrie (0526) De schalen en brutolonen worden per 1 juni 2025 met 4 procent verhoogd. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO). Gemeentelijke sector - Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (4091) Er geldt een nieuwe salaristabel per 1 april 2025. Aan de slag (4205) De salarissen worden verhoogd per 1 juli 2025 met 0,5 procent. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO). Foodservice en de Groothandel in Levensmiddelen (3854) De loonschalen en werkelijke lonen worden structureel verhoogd met 1 procent per 1 juli 2025 voor de mantel, waarbij voor de GIL-bedrijven (vallend onder subsector B) een nieuwe loontabel wordt ingevoerd. CAO-partijen hebben afgesproken dat met de invoering van de nieuwe loontabel, de feitelijke salarissen ten minste 2 procent zullen stijgen per 1 juli 2025. Dat is dus 1 procent bovenop de mantelafspraak. Werkgevers investeren additioneel 0,5 procent in de reparatie van het loongebouw voor met name schalen 1 en 2. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO). Kinderopvang voor Kindercentra en Gastouderbureaus (1612) De bedragen van de salarisschalen worden verhoogd per 1 juli 2025 met 2,5%. (AVV bij besluit dd 23-06-2025) Open Teelten (1944) De feitelijke lonen en loonschalen, met uitzondering van loonschaal B, worden verhoogd per 1 juli 2025 met 2%. Pluimveeverwerkende industrie (0573) Ter compensatie van het vervallen van de eindejaaruitkering vanaf 2025 en de inbouw daarvan in het maand/periode salaris, wordt per 1 juli 2025 een eenmalige uitkering betaald van 6/12 deel van 2,15 procent = 1,075 procent van het verdiende jaarinkomen in de periode januari tot juli 2025, vermeerderd met de in geld betaalde vergoeding voor overwerk inclusief de overwerktoeslag. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO). Pluimveeverwerkende industrie (0573) Per 1 juli 2025 worden de salarissen en salarisschalen 2 tot en met 6 van het nieuwe loongebouw structureel met 4 procent verhoogd. Per 1 juli 2025 worden de salarissen van functies ingedeeld boven functie- en salarisgroep 6 structureel met 3 procent en vervolgens met 35 euro per maand (voltijdsbasis) verhoogd. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO). Sociale werkvoorziening (1345) In juli 2025 krijgen alle werknemers die onder de cao SW vallen de verhoging van het wettelijk minimumloon. Die is door de overheid vastgesteld op 2,42%. Timmerindustrie (0051) De salarissen worden verhoogd met 3,75 procent per 1 juli 2025. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO). Timmerindustrie (0051) De werknemers ontvangen in juli 2025 een eenmalige uitkering van 750 euro bruto naar rato parttimepercentage. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO). Zelfstandige drogisterijen KNDB (4255) De bedragen in de loonschalen, alsmede het schaaldeel van de bovenschaalse lonen worden per 1 juli 2025 met 2% verhoogd. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO). Loonmutaties augustus 2025: Houthandel (0233) + 2,5% ingaande een maand na het afsluiten van een nieuwe cao. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO). Ziekenhuizen (0156) Per 1 augustus 2025 een structurele loonsverhoging van 2%. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO). Zuivelindustrie (0157) De salarisschalen en individuele salarissen worden per 1 augustus 2025 met 1,75% verhoogd. Dit geldt ook voor uitzendkrachten. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO). Zuivelindustrie - Hoger Personeel (0563) De salarisschalen en individuele salarissen worden verhoogd volgens de regeling die geldt op ondernemingsniveau. Heeft de onderneming hiervoor geen eigen regeling dan geldt dat de salarisschalen en individuele salarissen per 1 augustus 2025 met 1,75% verhoogd. Dit geldt ook voor uitzendkrachten. (De loonmutatie is op basis van het principeakkoord, deze tekst is dus nog niet vastgelegd in een CAO).