Plichten werkgever bij registratie arbeidsmigranten

March 18, 2025

De positie van arbeidsmigranten ligt in politiek Den Haag onder het vergrootglas. Recent stuurde de minister van SZW opnieuw een brief aan de Tweede Kamer met voorstellen voor aanscherping van de regels die gelden bij de inzet van arbeidsmigranten. In dit bericht informeren we je over de voorgenomen regels ten aanzien van de registratie van arbeidsmigranten.

 

Registratie arbeidsmigranten in BRP 

Van enkele honderdduizenden arbeidsmigranten is onduidelijk waar zij precies in Nederland verblijven. Dit gebrek aan duidelijke registratie heeft verschillende gevolgen, zowel voor de arbeidsmigranten zelf als voor de overheid. Voor arbeidsmigranten die rechtmatig in Nederland verblijven en van plan zijn langer dan vier maanden in Nederland te blijven, is het verplicht om zich als ingezetene te laten registreren in de gemeente waar ze wonen. Het kabinet vindt correcte registratie in de Basisregistratie Personen (BRP) van belang omdat het niet of verkeerd ingeschreven staan in de BRP kan leiden tot problemen zoals het niet kunnen afsluiten van een zorgverzekering bij verlies van werk of het missen van bepaalde sociale voorzieningen. 

 

Rol werkgevers bij registratie 

Ondanks verschillende maatregelen blijft het zicht op arbeidsmigranten onvoldoende verbeterd. Daarom wordt ook gekeken naar de rol die werkgevers kunnen spelen bij het verbeteren van de registratie. De minister is voornemens een bevorderings- en vergewisplicht in te voeren. Deze plichten leiden ertoe dat werkgevers nadrukkelijk betrokken zijn bij de registratie van arbeidsmigranten. Dit zou niet alleen de communicatie tussen de overheid en arbeidsmigranten verbeteren, maar ook de rechten en plichten van arbeidsmigranten duidelijker maken. 

 

Plichten werkgevers 

De gevolgen voor werkgevers zijn significant. Als werkgevers een actieve rol moeten spelen in de registratie van arbeidsmigranten, betekent dit extra administratieve lasten en verantwoordelijkheden. Werkgevers zouden moeten zorgen dat arbeidsmigranten zich minimaal één dag voor aanvang van de werkzaamheden melden bij het loket voor de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Daarnaast zouden werkgevers ook moeten zorgen dat arbeidsmigranten zich weer uitschrijven wanneer zij vertrekken. Dit vereist een nauwkeurige administratie en extra personeelsinzet om deze taken uit te voeren. Onduidelijk is nog per wanneer de voorgestelde wijzigingen worden ingevoerd. 

 

Commissie-Roemer  

In 2020 heeft het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten (Commissie-Roemer) een advies uitgebracht over de positie van arbeidsmigranten. Eén van de suggesties betreft het advies dat sociale partners afspraken maken over een minimum inhuuruurprijs voor uitzendkrachten. Daarnaast wordt voorgesteld om het onmogelijk te maken om bij de werkgever schulden op te bouwen. Over dit laatste punt zijn, ten aanzien van de huisvesting, recent afspraken opgenomen in de uitzend cao’s. 


Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl.  


Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op via onderstaande knop

Contact
August 20, 2025
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over zijn voornemen om sectorale uitzendverboden mogelijk te maken. Dit betekent dat in specifieke sectoren het inzetten van uitzendkrachten verboden kan worden. Het voorstel is onderdeel van bredere plannen om misstanden in de uitzendbranche aan te pakken en de positie van werkenden te versterken. Aanleiding voor een sectoraal uitzendverbod De minister ziet dat in bepaalde sectoren structureel misbruik wordt gemaakt van uitzendconstructies. Denk aan situaties waarin uitzendwerk wordt ingezet om cao-afspraken te omzeilen, arbeidsvoorwaarden te verslechteren of om concurrentie op arbeidskosten te creëren. In zulke gevallen draagt uitzendarbeid, volgens de minister, niet bij aan flexibiliteit of instroom op de arbeidsmarkt, maar juist aan ondermijning van arbeidsverhoudingen. Met een sectoraal uitzendverbod wil de minister ingrijpen als uitzendwerk niet langer een legitiem doel dient. Het gaat dus niet om een algemeen verbod op uitzendarbeid, maar om gerichte maatregelen in sectoren waar structurele misstanden zijn vastgesteld. Praktische vormgeving Het kabinet onderzoekt momenteel hoe een dergelijk verbod juridisch en praktisch vormgegeven kan worden. Daarbij wordt gekeken naar bestaande wetgeving, zoals de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi), en naar de mogelijkheden om via algemene maatregelen van bestuur (AMvB) sectoren aan te wijzen waarin uitzendarbeid verboden wordt. Ook wordt bekeken hoe dit verbod zich verhoudt tot Europese regelgeving en het vrij verkeer van diensten. De minister benadrukt dat het verbod alleen zal gelden in sectoren waar sprake is van aantoonbare misstanden en dat het zorgvuldig zal worden onderbouwd. Gevolgen voor de praktijk Bij de voorbereiding van het uitzendverbod wordt verwacht dat dit middel voor meerdere sectoren ingezet zou kunnen worden. Gedacht wordt daarbij aan de sectoren schoonmaak, vlees, transport en glastuinbouw. Als je actief bent in een sector die mogelijk onder het verbod gaat vallen, kan dit grote gevolgen hebben voor je bedrijfsvoering. Het is belangrijk om nu al alert te zijn op signalen uit de sector en om je dienstverlening zo in te richten dat deze voldoet aan de geldende normen en cao-afspraken. Voor uitzendondernemers in andere sectoren is dit een moment om te laten zien dat uitzendarbeid op een verantwoorde en legitieme manier wordt ingezet. Transparantie, naleving van cao’s en goede arbeidsvoorwaarden zijn daarbij essentieel.  Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .
August 20, 2025
Het kabinet wil kleine en middelgrote werkgevers meer ruimte geven bij de re-integratie van zieke werknemers. Een nieuw wetsvoorstel maakt het mogelijk om na het eerste ziektejaar te stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf (eerste spoor) en de focus volledig te verleggen naar re-integratie bij een andere werkgever (tweede spoor). Recent publiceerde de Raad van State haar advies over dit wetsvoorstel. In dit bericht informeren we je daarover. Hoofdlijnen wetsvoorstel Volgens het wetsvoorstel mogen kleine en middelgrote werkgevers – onder voorwaarden – na het eerste ziektejaar stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf. De re-integratie-inspanningen worden dan volledig gericht op het tweede spoor: passend werk bij een andere werkgever. Dit kan alleen met instemming van de werknemer of met toestemming van het UWV. Als het eerste spoor wordt afgesloten, hoeft de werkgever de functie van de zieke werknemer niet langer beschikbaar te houden. Herstelt de werknemer in het tweede jaar volledig, dan mag hij niet worden ontslagen zolang hij zijn oude werk niet hervat. De werkgever moet dan het volledige loon doorbetalen. Na twee jaar kan de werkgever wel een beroep doen op een nieuwe ontslaggrond. Aanleiding wetsvoorstel Vooral kleine werkgevers ervaren de huidige verplichtingen bij ziekte als zwaar. Twee jaar loondoorbetaling en re-integratieverplichtingen vormen drempels voor het aanbieden van vaste contracten. Door eerder duidelijkheid te geven over het re-integratietraject, kunnen werkgevers sneller schakelen en vacatures invullen. Dit zou de drempel voor het aannemen van personeel moeten verlagen. Kritiek van de Raad van State De Raad van State is kritisch op het wetsvoorstel. De voorgestelde wijziging biedt volgens haar slechts beperkte verlichting. De financiële verplichtingen blijven grotendeels bestaan, en het risico bestaat dat re-integratiekansen van werknemers juist afnemen. Re-integratie in het eerste spoor is namelijk vaak succesvoller dan in het tweede spoor. Ook verwacht de Raad dat het UWV fors meer werk krijgt, terwijl daar nu al grote achterstanden zijn. Gevolgen voor het UWV en de WIA Het UWV moet extra beoordelingen uitvoeren, wat de druk op de organisatie verder vergroot. Tegelijkertijd wordt de toetsing van het eerste spoor bij een WIA-aanvraag beperkt of zelfs overgeslagen. Dit kan leiden tot een hogere instroom in de WIA, zeker als werkgevers en werknemers strategisch omgaan met de nieuwe regels. Nieuwe ontslaggrond en compensatie Het wetsvoorstel introduceert een nieuwe ontslaggrond voor situaties waarin het eerste spoor is afgesloten. Kleine werkgevers kunnen in dat geval aanspraak maken op compensatie van de transitievergoeding. Voor middelgrote werkgevers is dit onzeker, omdat er een ander wetsvoorstel in voorbereiding is dat deze compensatie voor hen mogelijk uitsluit. Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .