Terugvorderen premie Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof)

March 18, 2025

Met dit bericht informeren we je over de dienstverlening van massaalbezwaar.nl. De organisatie achter deze website kan je mogelijk helpen bij het terugvorderen van teveel betaalde Aof-premies. In dit bericht lees je over de dienstverlening van massaalbezwaar.nl en over het resultaat dat je via hen mogelijk kunt behalen. 

 

Wat is massaalbezwaar.nl? 

De missie van MassaalBezwaar.nl is om werkgevers te helpen bij het terugvorderen van teveel betaalde Aof-premies. 

 

Waarom deze claimactie? 

De Aof-premie is een premie die werkgevers betalen aan het UWV om het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) te vullen. Dit fonds wordt gebruikt om uitkeringen te betalen aan arbeidsongeschikten, zoals de WIA-uitkeringen. Het Aof werkt op basis van het zogenoemde omslagstelsel, wat betekent dat de jaarlijkse premies direct worden gebruikt om de uitkeringen te financieren. Sinds 2019 hebben werkgevers echter ongeveer 25 miljard euro teveel aan Aof-premies betaald. Dit komt doordat het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de premiepercentages structureel te hoog heeft vastgesteld. Hierdoor is er een grote reserve opgebouwd, wat niet de bedoeling is bij een omslagstelsel. Massaalbezwaar.nl is van mening dat werkgevers onterecht zijn opgezadeld met te hoge loonkosten door te hoge Aof-premies. Massaalbezwaar.nl zal een claim indienen bij de overheid om de teveel betaalde Aof-premie terug te vorderen. Als de overheid niet bereid is de claim te voldoen, wordt naar verwachting een juridische procedure gestart. 

 

Hoe werkt het? 

Het proces om jouw teveel betaalde Aof-premie terug te vorderen bestaat uit vier stappen: 

  1. Registreer: Meld je aan op de website, maak een account aan en accepteer de algemene voorwaarden. 
  2. Dien je claim in: Vul het online formulier in met de benodigde gegevens. 
  3. Upload je documenten: Voeg de vereiste documenten toe om jouw claim te ondersteunen. 
  4. Ontvang vergoeding: Zodra jouw claim is goedgekeurd, ontvang je de vergoeding van de teveel betaalde premie. 

 

Mogelijke resultaten 

Door gebruik te maken van de diensten van massaalbezwaar.nl kun je mogelijk een aanzienlijk bedrag terugkrijgen. Op de website kun je een indicatie krijgen van het te verwachten resultaat. 

 

Kosten 

Massaalbezwaar.nl werkt op basis van twee soorten vergoedingen: een eenmalig vast bedrag en een succes fee. Een overzicht van de kosten vind je op de website (onder ‘Kosten’). 

 

Informatie 

Op woensdag 26 maart 2025 verzorgt massaalbezwaar.nl een webinar waarin hun werkwijze wordt toegelicht. Inschrijven voor het kosteloze webinar is mogelijk via de website van massaalbezwaar.nl 


Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl.  


Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op via onderstaande knop

Contact
April 17, 2025
Op 6 april 2025 heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden uitspraak gedaan in een geschil tussen een ex-werknemer en zijn voormalige werkgever over de verplichtingen van de werkgever tijdens de re-integratie van de ex-werknemer vanuit de Ziektewet. In dit artikel informeren we je over deze uitspraak. Samenvatting van de uitspraak De kern van de uitspraak is dat de werkgever niet verplicht is om een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden aan een ex-werknemer die re-integreert vanuit de Ziektewet. Het hof oordeelde dat de verplichtingen van de werkgever, die eigenrisicodrager was voor de Ziektewet, zich beperken tot het ondersteunen van de re-integratie binnen de mogelijkheden van het bedrijf, maar dat dit niet inhoudt dat er een nieuwe arbeidsovereenkomst moet worden aangeboden. Belangrijke punten uit de uitspraak Re-integratieverplichtingen: De werkgever moet zich inspannen om de re-integratie van de ex-werknemer te ondersteunen, bijvoorbeeld door passende werkzaamheden aan te bieden binnen het bedrijf of door samen te werken met een re-integratiebedrijf. Dit betekent dat de werkgever actief moet zoeken naar mogelijkheden om de ex-werknemer weer aan het werk te krijgen. Geen verplichting tot nieuwe arbeidsovereenkomst: Het hof maakte duidelijk dat er geen wettelijke verplichting bestaat voor de werkgever om een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden aan een ex-werknemer die vanuit de Ziektewet re-integreert. Het hof merkt in dat verband op dat de Ziektewetuitkering niet aangemerkt wordt als ‘loon’, zodat aan één van de drie voorwaarden voor het aannemen van een arbeidsovereenkomst niet is voldaan. De werkgever moet wel meewerken aan de re-integratie, maar dit kan ook betekenen dat de ex-werknemer elders passend werk moet zoeken. Dit aspect van de uitspraak is van groot belang voor werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de Ziektewet, omdat het duidelijk maakt dat hun verplichtingen beperkt zijn tot het faciliteren van de re-integratie, zonder dat zij verplicht zijn om een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te gaan. Rechten en plichten van de werknemer: De ex-werknemer heeft de plicht om actief mee te werken aan zijn re-integratie en passende werkzaamheden te accepteren, zowel binnen als buiten het bedrijf. Dit betekent dat de werknemer niet alleen afhankelijk is van de inspanningen van de werkgever, maar ook zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn re-integratieproces. Het hof benadrukte dat de werknemer moet meewerken aan het vinden van passend werk, wat kan betekenen dat hij werk buiten het bedrijf moet accepteren als er binnen het bedrijf geen passende werkzaamheden beschikbaar zijn.  Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .
April 17, 2025
Eerder deze maand heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel 'Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten' (Wtta) aangenomen. Dit wetsvoorstel introduceert een toelatingsstelsel voor uitzendbureaus en andere bedrijven die arbeidskrachten ter beschikking stellen. In dit bericht vind je een overzicht van de belangrijkste punten van de wet en de vervolgstappen in het wetgevingstraject. Inhoud van de Wet Wtta Na invoering van de Wtta mogen uitleners alleen op de markt opereren als zij daartoe zijn toegelaten. Dit betekent dat uitzendbureaus en andere bedrijven die arbeidskrachten ter beschikking stellen, moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals het indienen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), het betalen van een waarborgsom en het aantonen dat zij het juiste loon betalen. De Arbeidsinspectie zal toezicht houden op de naleving van de verplichtingen voor zowel inleners als uitleners. Periodiek wordt gecontroleerd of de uitzendbureaus zich aan de regels blijven houden. Amendementen Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel zijn door de Tweede Kamer verschillende amendementen aangenomen. Enkele belangrijke wijzigingen zijn: Sectorale uitzonderingen: SW-bedrijven, bedrijven die BBL-trajecten verzorgen en de beveiligingsbranche zijn uitgezonderd van het toelatingsstelsel. Uitbreiding normenkader: Er is een bevorderings- en vergewisplicht toegevoegd voor de BRP-registratie van arbeidsmigranten. Leges: Er is een bovengrens vastgesteld voor de jaarlijkse leges die uitleners moeten betalen. Deze leges kunnen oplopen tot maximaal 4.300 euro. Arbeidsmarktdiscriminatie: De minister kan toelating weigeren, schorsen of intrekken bij een rechterlijke veroordeling wegens arbeidsmarktdiscriminatie. Vervolgstappen in het wetgevingstraject Nu de Tweede Kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen, wordt het voorstel doorgezonden naar de Eerste Kamer. De behandeling in de Eerste Kamer zal naar verwachting voor de zomer worden afgerond . De exacte datum waarop de wet in werking treedt, is nog niet bekend. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zal eind deze maand een planning presenteren. Het ministerie van SZW zal een eenheid inrichten voor de uitvoering van de Wtta. Deze eenheid zal verantwoordelijk zijn voor het toezicht en de handhaving van de nieuwe regels. Het toelatingsstelsel zal na drie jaar worden geëvalueerd om te beoordelen of de regels effectief zijn en waar nodig aanpassingen te maken. Invoering van de Wtta heeft vergaande consequenties voor uitzendondernemingen. Het normenkader waaraan uitleners moeten voldoen bevat meerdere bepalingen die vragen om een aangepaste werkwijze. Zeker voor organisaties die niet SNA-gecertificeerd zijn zal de naleving van het normenkader de nodige aanpassingen vragen. Het is dus zinvol om tijdig te starten met de voorbereidingen op de invoering van de Wtta. Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .