Voorstel Zelfstandigenwet door VVD, D66, CDA en SGP

April 17, 2025

Onlangs hebben de politieke partijen VVD, D66, CDA en SGP een wetsvoorstel gelanceerd dat gericht is op zelfstandigen (zzp'ers) en hun opdrachtgevers. Dit voorstel beoogt duidelijkheid te scheppen over de voorwaarden waaronder iemand als zelfstandige kan werken. Dit bericht biedt een overzicht van de belangrijkste punten van het voorstel en wat dit betekent voor werkgevers die zelfstandigen inhuren.

 

Achtergrond  

Het wetsvoorstel is ontstaan uit de behoefte om een einde te maken aan de onzekerheid en onrust onder zelfstandigen en opdrachtgevers. Door de huidige onduidelijkheid durven veel opdrachtgevers geen zzp'ers meer in te huren, wat leidt tot verlies van opdrachten voor zelfstandigen. Het voorstel is gebaseerd op het Belgische model en heeft als doel een duidelijk wettelijk kader te bieden voor zelfstandigen en hun opdrachtgevers. 


Belangrijkste onderdelen van het voorstel  

Het wetsvoorstel introduceert drie toetsen om te bepalen of iemand als zelfstandige kan werken: 

  1. Zelfstandigentoets: Hierbij wordt gekeken of iemand zich naar buiten toe gedraagt als zelfstandige. Dit omvat aspecten zoals het hebben van meerdere opdrachten en het investeren in eigen bedrijfsmiddelen. 
  2. Werkrelatietoets: Deze toets beoordeelt of er belemmeringen zijn om als zelfstandige te werken. Hierbij wordt gekeken naar de mate van vrijheid die iemand heeft over de uitvoering van het werk, werktijden en verlof, en of er sprake is van hiërarchische controle. 
  3. Sectoraal rechtsvermoeden: Sommige sectoren hebben een hoger risico op schijnzelfstandigheid. Dit onderdeel van de wet is bedoeld om misbruik in sectoren met een hoog risico, zoals arbeidsmigranten die als zzp'ers werken, tegen te gaan. 


Sociale zekerheid en eigen verantwoordelijkheid  

Een belangrijk aspect van het voorstel is dat zelfstandigen zelf verantwoordelijk zijn voor het treffen van voorzieningen tegen inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid en pensionering. Dit hoeft niet per se via een verzekering te gebeuren; ook substantieel eigen vermogen of beleggingen zijn toegestaan. Dit geeft zelfstandigen de vrijheid om hun eigen sociale zekerheid te regelen, terwijl het tegelijkertijd een gelijk speelveld creëert met werknemers in loondienst. 


Wat betekent dit voor werkgevers?  

Voor werkgevers die zelfstandigen inhuren, biedt dit wetsvoorstel meer duidelijkheid en rechtszekerheid. Door de drie toetsen kunnen werkgevers beter inschatten of iemand als zelfstandige kan werken zonder risico op naheffingen en boetes. Dit vermindert de administratieve lasten en onzekerheid bij het inhuren van zzp'ers. Daarnaast zorgt het voorstel voor een gelijk speelveld tussen zelfstandigen en werknemers in loondienst, wat misbruik en oneerlijke concurrentie helpt voorkomen. Werkgevers kunnen erop vertrouwen dat zelfstandigen die aan de toetsen voldoen, daadwerkelijk zelfstandig zijn en niet onder schijnzelfstandigheid vallen. 


Conclusie  

Het wetsvoorstel van VVD, D66, CDA en SGP beoogt meer duidelijkheid en zekerheid te bieden aan zowel zelfstandigen als hun opdrachtgevers. Het voorstel bevindt zich momenteel in de pre-consultatiefase, dus aan het begin van het wetgevingstraject. De minister van SZW werkt ook aan wetgeving op dit terrein (het wetsvoorstel Verbetering beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden). Het is niet ondenkbaar dat de minister elementen uit het wetsvoorstel Zelfstandigenwet overneemt om zich van de instemming van deze vier partijen te verzekeren. 


Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl.  



Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op via onderstaande knop

Contact
August 20, 2025
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over zijn voornemen om sectorale uitzendverboden mogelijk te maken. Dit betekent dat in specifieke sectoren het inzetten van uitzendkrachten verboden kan worden. Het voorstel is onderdeel van bredere plannen om misstanden in de uitzendbranche aan te pakken en de positie van werkenden te versterken. Aanleiding voor een sectoraal uitzendverbod De minister ziet dat in bepaalde sectoren structureel misbruik wordt gemaakt van uitzendconstructies. Denk aan situaties waarin uitzendwerk wordt ingezet om cao-afspraken te omzeilen, arbeidsvoorwaarden te verslechteren of om concurrentie op arbeidskosten te creëren. In zulke gevallen draagt uitzendarbeid, volgens de minister, niet bij aan flexibiliteit of instroom op de arbeidsmarkt, maar juist aan ondermijning van arbeidsverhoudingen. Met een sectoraal uitzendverbod wil de minister ingrijpen als uitzendwerk niet langer een legitiem doel dient. Het gaat dus niet om een algemeen verbod op uitzendarbeid, maar om gerichte maatregelen in sectoren waar structurele misstanden zijn vastgesteld. Praktische vormgeving Het kabinet onderzoekt momenteel hoe een dergelijk verbod juridisch en praktisch vormgegeven kan worden. Daarbij wordt gekeken naar bestaande wetgeving, zoals de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi), en naar de mogelijkheden om via algemene maatregelen van bestuur (AMvB) sectoren aan te wijzen waarin uitzendarbeid verboden wordt. Ook wordt bekeken hoe dit verbod zich verhoudt tot Europese regelgeving en het vrij verkeer van diensten. De minister benadrukt dat het verbod alleen zal gelden in sectoren waar sprake is van aantoonbare misstanden en dat het zorgvuldig zal worden onderbouwd. Gevolgen voor de praktijk Bij de voorbereiding van het uitzendverbod wordt verwacht dat dit middel voor meerdere sectoren ingezet zou kunnen worden. Gedacht wordt daarbij aan de sectoren schoonmaak, vlees, transport en glastuinbouw. Als je actief bent in een sector die mogelijk onder het verbod gaat vallen, kan dit grote gevolgen hebben voor je bedrijfsvoering. Het is belangrijk om nu al alert te zijn op signalen uit de sector en om je dienstverlening zo in te richten dat deze voldoet aan de geldende normen en cao-afspraken. Voor uitzendondernemers in andere sectoren is dit een moment om te laten zien dat uitzendarbeid op een verantwoorde en legitieme manier wordt ingezet. Transparantie, naleving van cao’s en goede arbeidsvoorwaarden zijn daarbij essentieel.  Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .
August 20, 2025
Het kabinet wil kleine en middelgrote werkgevers meer ruimte geven bij de re-integratie van zieke werknemers. Een nieuw wetsvoorstel maakt het mogelijk om na het eerste ziektejaar te stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf (eerste spoor) en de focus volledig te verleggen naar re-integratie bij een andere werkgever (tweede spoor). Recent publiceerde de Raad van State haar advies over dit wetsvoorstel. In dit bericht informeren we je daarover. Hoofdlijnen wetsvoorstel Volgens het wetsvoorstel mogen kleine en middelgrote werkgevers – onder voorwaarden – na het eerste ziektejaar stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf. De re-integratie-inspanningen worden dan volledig gericht op het tweede spoor: passend werk bij een andere werkgever. Dit kan alleen met instemming van de werknemer of met toestemming van het UWV. Als het eerste spoor wordt afgesloten, hoeft de werkgever de functie van de zieke werknemer niet langer beschikbaar te houden. Herstelt de werknemer in het tweede jaar volledig, dan mag hij niet worden ontslagen zolang hij zijn oude werk niet hervat. De werkgever moet dan het volledige loon doorbetalen. Na twee jaar kan de werkgever wel een beroep doen op een nieuwe ontslaggrond. Aanleiding wetsvoorstel Vooral kleine werkgevers ervaren de huidige verplichtingen bij ziekte als zwaar. Twee jaar loondoorbetaling en re-integratieverplichtingen vormen drempels voor het aanbieden van vaste contracten. Door eerder duidelijkheid te geven over het re-integratietraject, kunnen werkgevers sneller schakelen en vacatures invullen. Dit zou de drempel voor het aannemen van personeel moeten verlagen. Kritiek van de Raad van State De Raad van State is kritisch op het wetsvoorstel. De voorgestelde wijziging biedt volgens haar slechts beperkte verlichting. De financiële verplichtingen blijven grotendeels bestaan, en het risico bestaat dat re-integratiekansen van werknemers juist afnemen. Re-integratie in het eerste spoor is namelijk vaak succesvoller dan in het tweede spoor. Ook verwacht de Raad dat het UWV fors meer werk krijgt, terwijl daar nu al grote achterstanden zijn. Gevolgen voor het UWV en de WIA Het UWV moet extra beoordelingen uitvoeren, wat de druk op de organisatie verder vergroot. Tegelijkertijd wordt de toetsing van het eerste spoor bij een WIA-aanvraag beperkt of zelfs overgeslagen. Dit kan leiden tot een hogere instroom in de WIA, zeker als werkgevers en werknemers strategisch omgaan met de nieuwe regels. Nieuwe ontslaggrond en compensatie Het wetsvoorstel introduceert een nieuwe ontslaggrond voor situaties waarin het eerste spoor is afgesloten. Kleine werkgevers kunnen in dat geval aanspraak maken op compensatie van de transitievergoeding. Voor middelgrote werkgevers is dit onzeker, omdat er een ander wetsvoorstel in voorbereiding is dat deze compensatie voor hen mogelijk uitsluit. Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .