Nieuwe regels zzp 2025: hoe zit het met de nieuwe zzp wet voor werkgevers?

October 18, 2024

Vanaf 2025 gaat de Belastingdienst weer handhaven op de inzet van zzp’ers met de nieuwe zzp wet. In de volksmond wordt gesproken over nieuwe zzp regels, maar in feite worden de bestaande regels vanaf 2025 weer gehandhaafd. De nieuwe regels zzp 2025 hebben gevolgen voor zzp’ers, opdrachtgevers en intermediairs. Het wordt belangrijk om te beoordelen of iemand echt als zelfstandige werkt of dat er sprake is van een dienstverband. Florys biedt hierbij advies en helpt je om te voldoen aan de nieuwe zzp regels.


Navigeer naar de juiste informatie:


Handhaving Belastingdienst: handhavingsmoratorium wet dba

De Belastingdienst gaat vanaf 2025 weer controles uitvoeren op de inzet van zzp’ers. In vakjargon: het handhavingsmoratorium wet dba wordt opgeheven. Dat heeft gevolgen voor zzp’ers, opdrachtgevers en intermediairs. Als een schijnzelfstandige toch een werknemer blijkt te zijn heeft dat consequenties voor onder meer de rechtspositie van de werkende, de afdracht van werkgeverspremies en loonheffing en eventuele pensioenopbouw.

Beoordelen arbeidsrelatie

Het wordt dus weer belangrijk om de relatie tussen opdrachtgevers en zzp’ers te beoordelen: wordt er gewerkt op basis van een arbeidsovereenkomst of gaat de werkende als zzp’er aan de slag? Deze vraag moet beantwoord worden aan de hand van de wet en de jurisprudentie. Daarbij is onder meer de uitspraak van de Hoge Raad van 24 maart 2023 in de zaak Deliveroo belangrijk. In die uitspraak worden meerdere gezichtspunten benoemd die van belang zijn bij de beoordeling:


1.     Aard en duur van de werkzaamheden

2.     Wijze waarop de werkzaamheden en werktijden worden bepaald

3.     Inbedding van het werk in de organisatie van de werkverschaffer

4.     Verplichting om het werk persoonlijk uit te voeren

5.     Wijze waarop de onderlinge afspraken tot stand zijn gekomen

6.     Wijze waarop de beloning wordt bepaald en uitgekeerd

7.     Hoogte van de beloning en commercieel risico

8.     Gedrag van de werkende in het economisch verkeer

Wetgeving: Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden

De Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (Wet VBAR) moet ervoor zorgen dat het duidelijker wordt hoe arbeidsrelaties beoordeeld moeten worden. Deze wet vbar treedt naar verwachting per 1 januari 2026 in werking en zorgt ervoor dat werknemersindicaties afgewogen moeten worden tegen indicaties die wijzen op zelfstandigheid. 

Dienstverlening intermediairs

Intermediairs die zelfstandigen koppelen aan een opdrachtgever krijgen ook te maken met de gevolgen van de handhaving door de Belastingdienst. Ook intermediairs zullen de arbeidsrelatie tussen opdrachtgevers en zzp’ers moeten gaan toetsen aan de wet.

Dienstverlening Florys

De inzet van zzp’ers blijft in veel gevallen mogelijk. Intermediairs en opdrachtgevers kunnen zich op de nieuwe situatie voorbereiden door hun interne werkwijze en hun overeenkomsten tegen het licht te houden. Florys kan daarbij ondersteunen:

·        Wij informeren je over de gevolgen van het opheffen van het handhavingsmoratorium;

·        Wij adviseren intermediairs over de werkwijzen die je kunt toepassen bij de inzet van zzp’ers bij je opdrachtgevers;

·        Wij adviseren opdrachtgevers over de beoordeling van je arbeidsrelaties met zzp’ers;

·        Wij stellen accurate modelovereenkomsten voor je op. 

Vrijblijvend gesprek met specialist

Contact Us

Douwe de Haan

Telefonisch contact
April 17, 2025
Op 6 april 2025 heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden uitspraak gedaan in een geschil tussen een ex-werknemer en zijn voormalige werkgever over de verplichtingen van de werkgever tijdens de re-integratie van de ex-werknemer vanuit de Ziektewet. In dit artikel informeren we je over deze uitspraak. Samenvatting van de uitspraak De kern van de uitspraak is dat de werkgever niet verplicht is om een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden aan een ex-werknemer die re-integreert vanuit de Ziektewet. Het hof oordeelde dat de verplichtingen van de werkgever, die eigenrisicodrager was voor de Ziektewet, zich beperken tot het ondersteunen van de re-integratie binnen de mogelijkheden van het bedrijf, maar dat dit niet inhoudt dat er een nieuwe arbeidsovereenkomst moet worden aangeboden. Belangrijke punten uit de uitspraak Re-integratieverplichtingen: De werkgever moet zich inspannen om de re-integratie van de ex-werknemer te ondersteunen, bijvoorbeeld door passende werkzaamheden aan te bieden binnen het bedrijf of door samen te werken met een re-integratiebedrijf. Dit betekent dat de werkgever actief moet zoeken naar mogelijkheden om de ex-werknemer weer aan het werk te krijgen. Geen verplichting tot nieuwe arbeidsovereenkomst: Het hof maakte duidelijk dat er geen wettelijke verplichting bestaat voor de werkgever om een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden aan een ex-werknemer die vanuit de Ziektewet re-integreert. Het hof merkt in dat verband op dat de Ziektewetuitkering niet aangemerkt wordt als ‘loon’, zodat aan één van de drie voorwaarden voor het aannemen van een arbeidsovereenkomst niet is voldaan. De werkgever moet wel meewerken aan de re-integratie, maar dit kan ook betekenen dat de ex-werknemer elders passend werk moet zoeken. Dit aspect van de uitspraak is van groot belang voor werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de Ziektewet, omdat het duidelijk maakt dat hun verplichtingen beperkt zijn tot het faciliteren van de re-integratie, zonder dat zij verplicht zijn om een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te gaan. Rechten en plichten van de werknemer: De ex-werknemer heeft de plicht om actief mee te werken aan zijn re-integratie en passende werkzaamheden te accepteren, zowel binnen als buiten het bedrijf. Dit betekent dat de werknemer niet alleen afhankelijk is van de inspanningen van de werkgever, maar ook zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn re-integratieproces. Het hof benadrukte dat de werknemer moet meewerken aan het vinden van passend werk, wat kan betekenen dat hij werk buiten het bedrijf moet accepteren als er binnen het bedrijf geen passende werkzaamheden beschikbaar zijn.  Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .
April 17, 2025
Eerder deze maand heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel 'Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten' (Wtta) aangenomen. Dit wetsvoorstel introduceert een toelatingsstelsel voor uitzendbureaus en andere bedrijven die arbeidskrachten ter beschikking stellen. In dit bericht vind je een overzicht van de belangrijkste punten van de wet en de vervolgstappen in het wetgevingstraject. Inhoud van de Wet Wtta Na invoering van de Wtta mogen uitleners alleen op de markt opereren als zij daartoe zijn toegelaten. Dit betekent dat uitzendbureaus en andere bedrijven die arbeidskrachten ter beschikking stellen, moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals het indienen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), het betalen van een waarborgsom en het aantonen dat zij het juiste loon betalen. De Arbeidsinspectie zal toezicht houden op de naleving van de verplichtingen voor zowel inleners als uitleners. Periodiek wordt gecontroleerd of de uitzendbureaus zich aan de regels blijven houden. Amendementen Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel zijn door de Tweede Kamer verschillende amendementen aangenomen. Enkele belangrijke wijzigingen zijn: Sectorale uitzonderingen: SW-bedrijven, bedrijven die BBL-trajecten verzorgen en de beveiligingsbranche zijn uitgezonderd van het toelatingsstelsel. Uitbreiding normenkader: Er is een bevorderings- en vergewisplicht toegevoegd voor de BRP-registratie van arbeidsmigranten. Leges: Er is een bovengrens vastgesteld voor de jaarlijkse leges die uitleners moeten betalen. Deze leges kunnen oplopen tot maximaal 4.300 euro. Arbeidsmarktdiscriminatie: De minister kan toelating weigeren, schorsen of intrekken bij een rechterlijke veroordeling wegens arbeidsmarktdiscriminatie. Vervolgstappen in het wetgevingstraject Nu de Tweede Kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen, wordt het voorstel doorgezonden naar de Eerste Kamer. De behandeling in de Eerste Kamer zal naar verwachting voor de zomer worden afgerond . De exacte datum waarop de wet in werking treedt, is nog niet bekend. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zal eind deze maand een planning presenteren. Het ministerie van SZW zal een eenheid inrichten voor de uitvoering van de Wtta. Deze eenheid zal verantwoordelijk zijn voor het toezicht en de handhaving van de nieuwe regels. Het toelatingsstelsel zal na drie jaar worden geëvalueerd om te beoordelen of de regels effectief zijn en waar nodig aanpassingen te maken. Invoering van de Wtta heeft vergaande consequenties voor uitzendondernemingen. Het normenkader waaraan uitleners moeten voldoen bevat meerdere bepalingen die vragen om een aangepaste werkwijze. Zeker voor organisaties die niet SNA-gecertificeerd zijn zal de naleving van het normenkader de nodige aanpassingen vragen. Het is dus zinvol om tijdig te starten met de voorbereidingen op de invoering van de Wtta. Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .