Arbeidsconflict? Zo pak je het juridisch én menselijk goed aan

July 18, 2025

Een arbeidsconflict is nooit prettig. Toch krijgt bijna iedereen er vroeg of laat mee te maken. Of het nu gaat om een verschil van inzicht, spanningen over functioneren of ziekte: een arbeidsconflict kan grote impact hebben. Voor werkgevers én werknemers is het belangrijk om het arbeidsconflict tijdig en zorgvuldig aan te pakken. In dit artikel lees je hoe je een arbeidsconflict oplossen kunt, met oog voor zowel de juridische als de menselijke kant. Daarnaast krijg je diverse arbeidsconflict tips werknemer. 

  

Wat is een arbeidsconflict? 

Een arbeidsconflict is een situatie waarin de relatie tussen werkgever en werknemer onder druk staat. Dit kan gaan over een conflict met werkgever, spanningen tussen collega’s of onenigheid over taken of beoordelingen. Soms is er zelfs sprake van een arbeidsconflict veroorzaakt door werkgever, bijvoorbeeld door onduidelijke communicatie of een onveilige werkomgeving. 

Typische situaties waarbij een conflict met werkgever ontstaat: 

  • Discussies over functioneren of beoordeling 
  • Conflicten bij ziekte en re-integratie 
  • Ruzie op de werkvloer 
  • Onduidelijkheid over taken of verantwoordelijkheden 
  • Een verstoorde arbeidsverhouding 

Het is cruciaal om een arbeidsconflict serieus te nemen en het niet op zijn beloop te laten. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker een oplossing vaak wordt. 

  

Waarom een arbeidsconflict oplossen belangrijk is 

Een arbeidsconflict oplossen is van groot belang voor het behoud van een gezonde werksituatie. Langdurige conflicten kunnen leiden tot ziekteverzuim, productiviteitsverlies, ontslagprocedures of juridische claims. Bovendien leidt het tot onrust in een team of organisatie. 

Een combinatie van juridische zorgvuldigheid en menselijkheid is hierbij essentieel. Want hoe vervelend een arbeidsconflict met werknemer of conflict met werkgever ook is, het oplossen ervan hoeft geen strijd te zijn. 


Juridische hulp bij arbeidsconflict nodig? 

Onze specialisten staan voor je klaar! Neem contact met ons op en verkrijg juridisch advies én praktische ondersteuning. 

Contact opnemen

Rechten werknemer bij arbeidsconflict 

Een werknemer heeft verschillende rechten wanneer er sprake is van een arbeidsconflict. De belangrijkste rechten werknemer bij arbeidsconflict zijn: 

  • Recht op hoor en wederhoor 
  • Recht op een veilige werkomgeving 
  • Je kan recht hebben op  doorbetaling bij ziekte (tenzij anders bewezen) 
  • Je kan recht hebben op  begeleiding bij re-integratie 
  • Zeker als er sprake is van een arbeidsconflict veroorzaakt door werkgever, is het belangrijk om deze rechten goed te kennen. De rechten werknemer bij arbeidsconflict beschermen je tegen willekeur of onrechtmatig handelen van de werkgever. 

  

5 praktische arbeidsconflict tips werknemer 

Een conflict op je werk? Hieronder vind je vijf concrete arbeidsconflict tips werknemer: 

  1. Blijf professioneel
    Hoe lastig ook, blijf kalm en zakelijk in je communicatie. Laat je niet verleiden tot emotionele uitbarstingen. 
  2. Documenteer alles
    Noteer gesprekken, afspraken en gebeurtenissen. Dit helpt als je je rechten werknemer bij arbeidsconflict moet aantonen. 
  3. Vraag tijdig hulp bij arbeidsconflict
    Schakel een vertrouwenspersoon, HR of jurist in. Vroegtijdige hulp bij arbeidsconflict voorkomt escalatie. 
  4. Overweeg mediation
    Een onafhankelijke mediator kan helpen om het gesprek op gang te brengen tussen werknemer en werkgever. 
  5. Ken je rechten
    Weet wat je wel en niet hoeft te accepteren. Vooral bij een arbeidsconflict veroorzaakt door werkgever is dit cruciaal. 

  

Arbeidsconflict met werknemer? Zo pak je het als werkgever aan 

Ook als werkgever is het zaak om een arbeidsconflict met werknemer serieus en correct aan te pakken. Dit doe je als volgt: 

  • Erken dat er een probleem is 
  • Voer een open gesprek en luister naar beide kanten 
  • Documenteer alle stappen 
  • Zoek naar oplossingen, zoals coaching of herplaatsing 
  • Overweeg beëindiging met wederzijds goedvinden als laatste stap 

Bij een arbeidsconflict met werknemer is het belangrijk om niet alleen juridisch correct te handelen, maar ook empathie te tonen. Een menselijke benadering maakt de kans op een duurzame oplossing groter. 

  

Arbeidsconflict veroorzaakt door werkgever: wees alert 

Soms wordt een arbeidsconflict veroorzaakt door werkgever, bijvoorbeeld door: 

  • Niet luisteren naar signalen van overbelasting 
  • Onvoldoende begeleiding bij ziekte 
  • Disfunctioneel leiderschap 
  • Werknemer onterecht berichten van disfunctioneren  
  • Het niet nakomen van afspraken 

In zulke gevallen is het belangrijk om als werknemer je grenzen aan te geven en juridische hulp bij arbeidsconflict te zoeken. Je staat sterker als je goed weet waar je recht op hebt. 

  

Wanneer juridische hulp bij arbeidsconflict inschakelen? 

Er zijn situaties waarin het verstandig is om juridische hulp bij arbeidsconflict in te schakelen, zoals: 

✔ Bij escalatie van een conflict
✔ Bij langdurige spanningen
✔ Als er ook sprake is van ziekte
✔ Bij twijfel over de rechten werknemer bij arbeidsconflict
✔ Bij een dreigend ontslag
✔ Bij een arbeidsconflict veroorzaakt door werkgever 

Een jurist kan je begeleiden bij het proces, adviseren over je rechten en plichten, en helpen met dossieropbouw of onderhandelingen. 

  

Arbeidsconflict oplossen: juridisch én menselijk 

Een arbeidsconflict oplossen betekent niet dat er altijd iemand ‘wint’. Het betekent dat je gezamenlijk werkt aan een oplossing waar beide partijen mee kunnen leven. Dat vraagt om: 

  • Heldere communicatie 
  • Begrip voor elkaars standpunten 
  • Professionele begeleiding 
  • Duidelijke afspraken over de toekomst 

Of het nu gaat om een conflict met werkgever of een arbeidsconflict met werknemer: door samen te werken aan een oplossing voorkom je langdurige schade. 

  

Conclusie 

Een arbeidsconflict is ingrijpend. Maar met de juiste aanpak kun je erger voorkomen. Ken de rechten werknemer bij arbeidsconflict, neem tijdig actie, en schakel hulp bij arbeidsconflict in als dat nodig is. Of je nu te maken hebt met een arbeidsconflict met werknemer of een conflict met werkgever, ga het gesprek aan en werk aan herstel. 

Twijfel je over je volgende stap? Vraag een juridisch expert om advies en voorkom dat een arbeidsconflict veroorzaakt door werkgever of werknemer uit de hand loopt. 

  

Hulp bij arbeidsconflict nodig?

Onze specialisten staan voor je klaar met juridisch advies én praktische ondersteuning. 

Contact opnemen

Wil je meer weten over arbeidsrecht?

Arbeidsrecht lorysF
August 5, 2025
Wat is arbeidsrecht en waarom is het essentieel voor werkgevers? Ontdek hoe kennis van arbeidsrecht conflicten voorkomt en jouw positie als werkgever versterkt.
By Richard Florys July 22, 2025
Eens in de 15 jaar actualiseert de Kamer van Koophandel de SBI-codes. Dat is nu in 2025 opnieuw aan de orde. In dit bericht leggen wij uit wat dit voor jou als ondernemer betekent. Wat is een SBI-code? Ieder bedrijf dat zich inschrijft in het Handelsregister krijgt één of meer SBI-codes. Een SBI-code is een getal van vier of vijf cijfers en geeft aan wat de activiteit van een bedrijf of organisatie is. Als bedrijf omschrijf je zelf wat je doet en daarna geeft de KVK je de bijbehorende SBI-code. Voor elke bedrijfsactiviteit krijg je dan een aparte SBI-code. Wijziging per 2025 In september 2025 staat de wijziging van SBI-codes gepland. Dit betekent dat SBI-codes kunnen veranderen en dat er nieuwe codes bijkomen. Op basis van je bedrijfsactiviteiten wordt bepaald welke nieuwe codes voor je onderneming gaan gelden. Het is van belang om te controleren of de gegevens die in het Handelsregister staan actueel zijn. Als je bedrijfsactiviteiten veranderen, moet je deze wijzigingen doorgeven aan de KVK. Het is dan de bedoeling om kort, bondig én duidelijk te omschrijven wat je doet als bedrijf. Als de KVK besluit om je SBI-code(s) aan te passen, wordt mogelijk aanvullende informatie bij je opgevraagd. Wat betekent de wijzing voor jou als organisatie? Wil je weten wat je SBI wordt vanaf september, dan is het mogelijk om via de site van de KVK de zoekmachine te gebruiken. Vanaf september is het nieuwe overzicht ook inzichtelijk op KVK.nl. Daar is ook het zogenoemde ‘schakelschema’ te vinden waar de oude en nieuwe codes worden vermeld. Er wordt bij organisaties op verschillende manieren gebruik gemaakt van de SBI-codes. Ga dus na voor welke gebieden deze wijziging invloed heeft voor jouw organisatie; denk daarbij bijvoorbeeld aan verzekeringen op basis van SBI-codes of financieringen, vergunningen of subsidies. Wij raden daarom aan om voor jouw bedrijf na te gaan of er SBI-codes wijzingen. Vragen naar aanleiding van bovenstaande informatie? Dan kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Natuurlijk kun je ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .
By Richard Florys July 22, 2025
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft medio juli de aangepaste zzp-wet gepubliceerd: het wetsvoorstel verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (VBAR). Deze wet moet meer duidelijkheid geven over de kwalificatie van werkrelaties en biedt handvatten voor het beoordelen van schijnzelfstandigheid. Voor uitzendondernemers en intermediairs die werken met zzp’ers is het belangrijk om te weten wat er verandert en hoe je je hierop kunt voorbereiden. Drie hoofdelementen van de nieuwe wetgeving De aangepaste zzp-wet bestaat uit drie pijlers: Invoering van een rechtsvermoeden van werknemerschap bij een laag uurtarief Als een zzp’er minder dan 36 euro per uur verdient én er sprake is van structurele ondergeschiktheid of inbedding in de organisatie, dan wordt vermoed dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. De bewijslast ligt dan bij de opdrachtgever om aan te tonen dat er géén sprake is van werknemerschap. Verduidelijking van het gezagscriterium De wet verduidelijkt wanneer er sprake is van gezag, bijvoorbeeld als de opdrachtgever bepaalt hoe het werk moet worden uitgevoerd, of als de zzp’er werkt onder toezicht of leiding. Dit criterium is cruciaal bij het beoordelen van de arbeidsrelatie. Invoering verwacht per juli 2026 De minister streeft ernaar dat het wetsvoorstel per juli 2026 wordt ingevoerd. Er is niet voorzien in overgangsrecht, zodat de nieuwe regels direct voor alle situaties van toepassing zijn. Vijf criteria voor het aannemen van werknemerschap Het wetsvoorstel introduceert vijf criteria die gezamenlijk bepalen of er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Deze zijn: Werkinhoudelijke aansturing : de opdrachtgever bepaalt hoe het werk moet worden uitgevoerd. Organisatorische inbedding : de werkzaamheden zijn onderdeel van de kernactiviteiten van de organisatie. Geen ondernemersrisico : de opdrachtnemer loopt geen financieel of commercieel risico. Geen eigen investering : er is geen sprake van substantiële investeringen in bijvoorbeeld gereedschap, materiaal of marketing. Geen eigen concurrentiepositie : de opdrachtnemer bouwt geen eigen klantenkring op en profileert zich niet zelfstandig op de markt. Als aan meerdere van deze criteria wordt voldaan, is de kans groot dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Criteria voor zelfstandig ondernemerschap Om als zelfstandig ondernemer te worden aangemerkt, moet een opdrachtnemer aan meerdere kenmerken voldoen: Financiële risico’s : deze dienen bij de zzp’er te liggen evenals de verantwoordelijkheid voor de resultaten van de werkzaamheden. Herkenbare en zelfstandige uitvoering van de werkzaamheden: de zzp’er dient bij de uitvoering van de werkzaamheden als zzp’er herkenbaar te zijn. Specifieke kennis : de zzp’er dient te beschikken over specifieke kennis, werkervaring of vaardigheden die niet structureel aanwezig zijn in de onderneming van de opdrachtgever. Opdracht van beperkte omvang : de opdracht is voor korte duur en/of een beperkt aantal uren. Kenmerken van ondernemerschap : er dienen kenmerken te zijn die wijzen op ondernemerschap van de zzp’er voor soortgelijke werkzaamheden (extern ondernemerschap). Wat betekent dit voor jou als uitzendondernemer of bemiddelaar? Werk je met zzp’ers in de bemiddeling, dan is het belangrijk om je processen en overeenkomsten opnieuw tegen het licht te houden. Denk aan: Het beoordelen van uurtarieven en de mate van zelfstandigheid; Het aanpassen van modelovereenkomsten; Het heroverwegen van de inzet van zzp’ers in functies met veel aansturing of inbedding; Het trainen van recruiters en accountmanagers in het herkennen van risico’s op schijnzelfstandigheid. Alternatief: Zelfstandigenwet De politieke partijen VVD, D66, CDA en SGP in de Tweede Kamer hebben gezamenlijk een wetsvoorstel geschreven: de Zelfstandigenwet. Ook dit wetsvoorstel beoogt de positie van zzp’ers te verduidelijken. Onduidelijk is op dit moment nog welke van deze twee wetsvoorstellen een meerderheid zal krijgen. De kans is groot dat elementen uit beide voorstellen samengevoegd zullen worden tot één wetsvoorstel. Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl.
Douwe legt uit over de nieuwe zzp wet aan werkgevers die hiermee te maken krijgen.
October 18, 2024
Vanaf 2025 gaat de Belastingdienst weer handhaven op de inzet van zzp’ers met de nieuwe zzp wet. In de volksmond wordt gesproken over nieuwe zzp regels, maar in feite worden de bestaande regels vanaf 2025 weer gehandhaafd. De nieuwe regels zzp 2025 hebben gevolgen voor zzp’ers, opdrachtgevers en intermediairs. Het wordt belangrijk om te beoordelen of iemand echt als zelfstandige werkt of dat er sprake is van een dienstverband. Florys biedt hierbij advies en helpt je om te voldoen aan de nieuwe zzp regels. Navigeer naar de juiste informatie: Handhaving Belastingdienst: handhavingsmoratorium wet dba Beoordelen arbeidsrelatie Wetgeving: Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden Dienstverlening intermediairs Dienstverlening Florys Vrijblijvend gesprek met specialist
August 20, 2025
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over zijn voornemen om sectorale uitzendverboden mogelijk te maken. Dit betekent dat in specifieke sectoren het inzetten van uitzendkrachten verboden kan worden. Het voorstel is onderdeel van bredere plannen om misstanden in de uitzendbranche aan te pakken en de positie van werkenden te versterken. Aanleiding voor een sectoraal uitzendverbod De minister ziet dat in bepaalde sectoren structureel misbruik wordt gemaakt van uitzendconstructies. Denk aan situaties waarin uitzendwerk wordt ingezet om cao-afspraken te omzeilen, arbeidsvoorwaarden te verslechteren of om concurrentie op arbeidskosten te creëren. In zulke gevallen draagt uitzendarbeid, volgens de minister, niet bij aan flexibiliteit of instroom op de arbeidsmarkt, maar juist aan ondermijning van arbeidsverhoudingen. Met een sectoraal uitzendverbod wil de minister ingrijpen als uitzendwerk niet langer een legitiem doel dient. Het gaat dus niet om een algemeen verbod op uitzendarbeid, maar om gerichte maatregelen in sectoren waar structurele misstanden zijn vastgesteld. Praktische vormgeving Het kabinet onderzoekt momenteel hoe een dergelijk verbod juridisch en praktisch vormgegeven kan worden. Daarbij wordt gekeken naar bestaande wetgeving, zoals de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi), en naar de mogelijkheden om via algemene maatregelen van bestuur (AMvB) sectoren aan te wijzen waarin uitzendarbeid verboden wordt. Ook wordt bekeken hoe dit verbod zich verhoudt tot Europese regelgeving en het vrij verkeer van diensten. De minister benadrukt dat het verbod alleen zal gelden in sectoren waar sprake is van aantoonbare misstanden en dat het zorgvuldig zal worden onderbouwd. Gevolgen voor de praktijk Bij de voorbereiding van het uitzendverbod wordt verwacht dat dit middel voor meerdere sectoren ingezet zou kunnen worden. Gedacht wordt daarbij aan de sectoren schoonmaak, vlees, transport en glastuinbouw. Als je actief bent in een sector die mogelijk onder het verbod gaat vallen, kan dit grote gevolgen hebben voor je bedrijfsvoering. Het is belangrijk om nu al alert te zijn op signalen uit de sector en om je dienstverlening zo in te richten dat deze voldoet aan de geldende normen en cao-afspraken. Voor uitzendondernemers in andere sectoren is dit een moment om te laten zien dat uitzendarbeid op een verantwoorde en legitieme manier wordt ingezet. Transparantie, naleving van cao’s en goede arbeidsvoorwaarden zijn daarbij essentieel.  Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .
August 20, 2025
Het kabinet wil kleine en middelgrote werkgevers meer ruimte geven bij de re-integratie van zieke werknemers. Een nieuw wetsvoorstel maakt het mogelijk om na het eerste ziektejaar te stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf (eerste spoor) en de focus volledig te verleggen naar re-integratie bij een andere werkgever (tweede spoor). Recent publiceerde de Raad van State haar advies over dit wetsvoorstel. In dit bericht informeren we je daarover. Hoofdlijnen wetsvoorstel Volgens het wetsvoorstel mogen kleine en middelgrote werkgevers – onder voorwaarden – na het eerste ziektejaar stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf. De re-integratie-inspanningen worden dan volledig gericht op het tweede spoor: passend werk bij een andere werkgever. Dit kan alleen met instemming van de werknemer of met toestemming van het UWV. Als het eerste spoor wordt afgesloten, hoeft de werkgever de functie van de zieke werknemer niet langer beschikbaar te houden. Herstelt de werknemer in het tweede jaar volledig, dan mag hij niet worden ontslagen zolang hij zijn oude werk niet hervat. De werkgever moet dan het volledige loon doorbetalen. Na twee jaar kan de werkgever wel een beroep doen op een nieuwe ontslaggrond. Aanleiding wetsvoorstel Vooral kleine werkgevers ervaren de huidige verplichtingen bij ziekte als zwaar. Twee jaar loondoorbetaling en re-integratieverplichtingen vormen drempels voor het aanbieden van vaste contracten. Door eerder duidelijkheid te geven over het re-integratietraject, kunnen werkgevers sneller schakelen en vacatures invullen. Dit zou de drempel voor het aannemen van personeel moeten verlagen. Kritiek van de Raad van State De Raad van State is kritisch op het wetsvoorstel. De voorgestelde wijziging biedt volgens haar slechts beperkte verlichting. De financiële verplichtingen blijven grotendeels bestaan, en het risico bestaat dat re-integratiekansen van werknemers juist afnemen. Re-integratie in het eerste spoor is namelijk vaak succesvoller dan in het tweede spoor. Ook verwacht de Raad dat het UWV fors meer werk krijgt, terwijl daar nu al grote achterstanden zijn. Gevolgen voor het UWV en de WIA Het UWV moet extra beoordelingen uitvoeren, wat de druk op de organisatie verder vergroot. Tegelijkertijd wordt de toetsing van het eerste spoor bij een WIA-aanvraag beperkt of zelfs overgeslagen. Dit kan leiden tot een hogere instroom in de WIA, zeker als werkgevers en werknemers strategisch omgaan met de nieuwe regels. Nieuwe ontslaggrond en compensatie Het wetsvoorstel introduceert een nieuwe ontslaggrond voor situaties waarin het eerste spoor is afgesloten. Kleine werkgevers kunnen in dat geval aanspraak maken op compensatie van de transitievergoeding. Voor middelgrote werkgevers is dit onzeker, omdat er een ander wetsvoorstel in voorbereiding is dat deze compensatie voor hen mogelijk uitsluit. Als je naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen hebt, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Je kunt ook bellen met ons algemene nummer 0184-208208 of een e-mail sturen naar info@florys.nl .