Hans Bossenbroek

Communicatiemedewerker

Dat de wereld momenteel op z’n kop staat hoef je Gerco de Jong niet te vertellen. De applicatiebeheerder van Florys heeft door de coronacrisis alleen maar meer werk gekregen. Al was de rol van ICT eigenlijk al steeds belangrijker aan ‘t worden. “Maar wat er ook verandert, de persoonlijke aandacht voor medewerkers, klanten en leveranciers zal blijven” 

Een interview met Gerco, bij de Florys Groep ICT-medewerker van het eerste uur, gaat natuurlijk online. Dat scheelt tijd. De ICT-afdeling heeft het momenteel razend druk, zegt hij. “Intern zorgen we ervoor dat alles op digitaal gebied op rolletjes loopt. Tachtig procent van ons werk bestaat uit interne hulpvragen van collega’s binnen Florys Groep. Iemands computer doet het niet meer of heeft geen rechten om ergens bij te kunnen. Wij springen dan bij. Dat doen we ook de rest van de tijd, maar dan voor klanten. We helpen hen bij vragen over programma’s als Elvy, UBplus, Helloflex en Exact.” 

Netwerkverbinding 

De gevolgen van de eerste coronagolf in maart staan Gerco nog vers in het geheugen. Die beruchte week in het voorjaar dat Nederland op slot ging was het even flink aanpoten voor de ICT-afdeling, vertelt Gerco. “Toen net bekend was geworden dat iedereen thuis moest gaan werken, hebben we al ons gewone werk laten liggen. Onze focus lag volledig op ervoor zorgen dat elke collega vanaf dat moment thuis kon gaan werken. Gelukkig hadden we de basis snel op orde; in een mum van tijd kon iedereen videobellen met Microsoft Teams. Ook hebben we Microsoft 365 ingericht voor collega’s die dat nog niet hadden.” Ook op andere manieren hielp Gerco collega’s uit de brand. “Ik ben bijvoorbeeld bij een collega langs geweest om een slechte netwerkverbinding op z’n zolderkamer te verhelpen. Of we gingen bij iemand langs om een scherm op z’n thuiswerkplek te installeren. Uiteindelijk zijn we er succesvol doorheen gekomen. Binnen een paar dagen was alles geregeld. Uiteindelijk kon elke collega zo op een goede manier thuiswerken.” 

Reistijd 

De digitale veranderingen hebben een aantal positieve effecten volgens de Dordtse applicatiebeheerder. “Omdat er natuurlijk een hoop op afstand wordt vergaderd wordt er een hoop reistijd gespaard. Voor corona hadden we dat nooit op deze manier gedaan. Eerder waren managers bijvoorbeeld een hele maandagochtend kwijt met vergaderen, dat gaat nu veel efficiënter. We hebben ervan geleerd dat je soms helemaal niet op kantoor hoeft te zijn om te werken. Sommige mensen vinden thuiswerken veel fijner dan werken op kantoor. Ook het contact met leveranciers en klanten gaat nu steeds meer op afstand.” 

Techniek wordt dus steeds belangrijker, blijkt uit het relaas van Gerco. “We gaan in de toekomst anders werken. Er zal vast en zeker meer worden thuisgewerkt en systemen blijven zich continue vernieuwen. Maar hoe vernieuwend de techniek ook is, mensen blijven altijd nodig. Daarom blijven we persoonlijke aandacht voor iedereen houden. Mensen vinden het toch vaak fijn om persoonlijk contact te blijven hebben.”