Wie pakt de regie bij een IT-storing?

IT is tegenwoordig niet meer weg te denken bij de dagelijkse werkzaamheden in je bedrijf. Sterker nog, zonder IT zouden bedrijfsprocessen niet eens meer functioneren. Denk bijvoorbeeld aan je de applicaties die je medewerkers gebruiken, je eigen website of systemen die je data opslaan. 

Een storing met IT zorgt vaak voor paniek. Het werkt valt stil, deadlines komen in gevaar of klanten kunnen je niet bereiken. Offline zijn kost geld. Zeker in deze tijd van digitaal werken is het belangrijk om voorbereid te zijn op storingen en te weten wie wat doet bij een storing. 

Inspelen op IT-storingen 

Storingen met IT zijn niet altijd te voorkomen, bijvoorbeeld door een landelijke storing bij de internetleverancier. Wel kun je de gevolgen van een IT storing beperken door duidelijke afspraken te maken met de leveranciers en de regie te pakken bij een IT storing. 

Hoe pak je de regie dan bij een IT storing? 

Belangrijke acties vooraf:  

  1. Breng je bedrijfsprocessen en middelen in kaart doormiddel van een risico-analyse. Bepaal de impact van kleine en grote verstoringen.  
  2. Maak duidelijke afspraken met je leveranciers over het managen en oppakken van storingen. Maak ook duidelijke afspraken over de beschikbaarheiddienst bij storingen.  
  3. Breng in kaart wat de alternatieve werkwijze is om de werkprocessen door te laten lopen en de impact te verlagen.  
  4. Bepaal de communicatiestrategie bij storingen. Bijvoorbeeld via e-mail of notificaties. 

Belangrijke acties bij een IT storing:  

Bepaal vooraf de impact en coördineer de stappen bij een storing.  

  1. Stel een coördinator aan. Deze is het spin in het web die contacten met de leverancier(s) onderhoudt en aanspreekpunt is voor de storing.  
  2. Bepaal de impact van de storing aan de hand van de reeds gemaakte risico-analyse.  
  3. Zorg voor duidelijke en regelmatige communicatie. 
  4. Stel een communicatie coördinator aan. 
  5. Bepaal aan de hand van de reeds opgestelde communicatiestrategie op welke wijze er gecommuniceerd dient te worden.  
  6. Communiceer regelmatig en duidelijk. 

Waarom oplossingen van Florys werken 

Bij Florys werken tientallen mensen dagelijks met webapplicaties, externe systemen en pc’s. Bij Florys zorgen Tim, Chris en Gerco dagelijks dat de IT werkt. Bij een storing met IT schakelen zij direct met onze leveranciers, pakken de regie en zorgen voor een oplossing. Ook klanten van Florys maken gebruiken van IT gerelateerde zaken. Wil jij ook voorbereid zijn op een IT storing? Bel dan met Tim van Florys! 


Meer weten over de oplossingen op het gebied van Proces & IT?

Tim helpt je graag uit de puree!

Alles op een rij