Gysette de Jong – Stuurbrink

Juridisch Medewerker
Florys HR

Gesprekken voeren met je werknemers. Elke werkgever weet dat het belangrijk is. Het daadwerkelijk voeren van beoordelingsgesprekken schiet er nogal eens bij in. Alle goede bedoelingen ten spijt. In dit artikel zetten we op een rij waarom het belangrijk is om gesprekken daadwerkelijk te voeren én hoe je de gesprekken efficiënt vastlegt. Dat verlaagt de drempel om de gesprekken ook echt in te plannen en aan te gaan.  

Gesprekscyclus 

Veel werkgevers hanteren de gebruikelijke cyclus van het jaarlijks voeren van één functioneringsgesprek en één beoordelingsgesprek. De arbeidsmarkt is echter aan het veranderen en jij wilt meer dan ooit je werknemers behouden. Jouw werknemers willen daarnaast gezien worden door hun werkgever. Daarom is het zinvol om jaarlijks meerdere bijpraatmomenten in te plannen met je werknemers. 

Voordelen van periodieke gespreksvoering 

Wanneer je regelmatig bijpraat met je werknemers, blijf je op de hoogte van wat er bij hen speelt. Dit geldt zowel voor het privéleven van je werknemer als voor wat er op de werkvloer gebeurt. Open en eerlijke gesprekken zullen bijdragen aan een betere samenwerking. Periodiek overleg met werknemers verlaagt de drempel om tijdig aan te geven wat werknemers nodig hebben om beter te presteren.  

Doel gespreksverslagen 

Om ervoor te zorgen dat jouw werknemer zichzelf kan blijven ontwikkelen, is het belangrijk om de inhoud van de gesprekken vast te leggen. Zo kun je tijdens volgende gesprekken terugkomen op de onderwerpen die je de laatste keer besproken hebt en bijvoorbeeld informeren naar de voortgang van een bepaald ontwikkelingsdoel dat de werknemer heeft. Met deze aantekeningen bouw je ook direct een dossier op. 

Efficiënt gesprekken vastleggen 

Een goed gesprek voeren en de juiste aantekeningen maken is niet altijd eenvoudig. Florys biedt daarvoor diverse oplossingen aan. Je kunt daarbij denken aan praktische ondersteuning door één van onze HR-consultants en de inzet van efficiënte software. Het gebruik van software bespaart tijd en maakt dossieropbouw eenvoudig. Florys heeft meer dan voldoende kennis en ervaring om je te ondersteunen bij het in gebruik nemen van deze software. 

Tot slot 

Florys raadt je aan om regelmatig bij te praten met je werknemers. Daarnaast hebben wij diverse oplossingen beschikbaar om de verslagen van deze gespreken en de gemaakte afspraken efficiënt vast te leggen. Wil je hier meer over weten? Neem contact met ons op via info@florys.nl of 0184 – 208 208