Op 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap in werking getreden. In deze wet zijn nieuwe regels opgenomen voor het verhuren van woonruimte. Er zijn extra regels voor de verhuur aan arbeidsmigranten. Deze regels zijn dus relevant voor uitzendorganisaties die woonruimte verhuren aan flexkrachten. In deze blog zetten we de belangrijkste bepalingen op een rij.
Schriftelijke huurovereenkomst
Alle afspraken over de huur moeten schriftelijk worden vastgelegd. Dat betreft onder meer afspraken over de hoogte (en verhoging) van de huursom, de eventuele borg en de looptijd van de huurovereenkomst. In het geval van de huur van een onzelfstandige woonruimte (kamer) kunnen aanvullende afspraken gemaakt worden over bijvoorbeeld het gebruik en de schoonmaak van gedeelde ruimtes, het ontvangen van bezoek, privacy en het voorkomen van overlast.
Waarborgsom en servicekosten
Voor huurovereenkomsten die voor 1 juli 2023 zijn afgesloten mag een waarborgsom worden afgesproken van maximaal 3 maanden kale huur. Voor overeenkomsten die op of na 1 juli 2023 worden afgesloten is dat teruggebracht tot maximaal 2 maanden kale huur. Met de waarborgsom mogen uitsluitend de volgende vier kosten verrekend worden:
- - Achterstallige huur
- - Servicekosten
- - Schade aan de huurwoning die voor de rekening van de huurder is
- - Energieprestatievergoeding
Bij het in rekening brengen van een waarborgsom moet de verhuurder de huurder informeren over:
- - de hoogte van de waarborgsom;
- - de termijnen waarbinnen de verhuurder de waarborgsom moet terugbetalen (binnen 14 dagen na de einddatum als er niets verrekend wordt; anders binnen 30 dagen).
Als de verhuurder servicekosten bij de huurder in rekening brengt, moet de verhuurder:
- -de huurder informeren over de hoogte van de servicekosten;
- -jaarlijkse een volledige kostenspecificatie verstrekken aan de huurder;
- -onredelijk hoge servicekosten vermijden; zie bijvoorbeeld: Beleidsboek Servicekosten
Informatieplicht
De verhuurder moet de huurder schriftelijk informeren over de volgende punten:
- -De huurder mag de woning alleen gebruiken voor het doel dat de verhuurder en de huurder samen vooraf hebben vastgesteld (woonruimte).
- -De verhuurder mag de woning alleen met toestemming van de huurder betreden. Er zijn enkele uitzonderingen voor deze regel, zoals een dringende noodsituatie.
- -De verschillende soorten huurovereenkomsten met de bijbehorende huur(prijs)bescherming. Aan deze verplichting kan invulling gegeven worden door te verwijzen naar: Welke verschillende soorten huurcontracten zijn er voor een woning? | Rijksoverheid.nl of naar Welke rechten en plichten heb ik als huurder? | Rijksoverheid.nl
- -Wat de huurder kan doen als de woning gebreken heeft: Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder? | Rijksoverheid.nl
- -Een overzicht van de punten waarvoor de huurder naar de Huurcommissie of de kantonrechter kan: Wanneer kan ik terecht bij de Huurcommissie en wanneer kan ik naar de kantonrechter? | Rijksoverheid.nl
- -Contactgegevens van de persoon bij wie de huurder met zijn vragen terecht kan.
- -Vanaf 1 januari 2024 moet de verhuurder de huurder ook informeren over de contactgegevens van het gemeentelijk meldpunt.
Verhuur aan arbeidsmigranten
Als de verhuurder de woning aan een arbeidsmigrant verhuurt, dan gelden de volgende extra regels:
- -De huurovereenkomst moet los van de arbeidsovereenkomst worden vastgelegd.
- -De informatie over de algemene rechten en plichten van de huurder moeten worden aangeboden in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt of waaraan hij de voorkeur geeft.
Verhuurvergunning
Sommige gemeenten hanteren een verhuurvergunning. Als dat geldt voor de gemeente waarin de woning is gelegen, moet de verhuurder tijdig over een verhuurvergunning beschikken.
Vragen over bovenstaande informatie? Dan kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Florys. Natuurlijk kun je ook bellen met ons telefoonnummer 0184-208200 of een mail sturen naar backoffice@florys.nl.